Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Grażyna Kiełczykowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Pole powierzchni i objętość ośmiościanu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje własności ośmiościanu foremnego;

  • oblicza pole i objętość ośmiościanu;

  • oblicza pole kuli wpisanej i opisanej na ośmiościanie;

  • rozwiązuje zadania dotyczące ośmiościanu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja,

  • metoda tekstu przewodniego,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej w pracowni komputerowej;

  • lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi o przypomnienie podstawowych własności ośmiościanu foremnego.

  2. Nauczyciel wprowadza wzór na pole i objętość ośmiościanu foremnego.

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach metodą tekstu przewodniego analizują przykłady w sekcji Przeczytaj.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali zadania pokazane w animacji 3D.

  3. Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne. Wspólnie omawiają wynik.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują polecenie w sekcji Animacja 3D.

Materiały pomocnicze:

Bryły platońskieD9sB4SVlqBryły platońskie

Wskazówki metodyczne:

Animację 3D można wykorzystać jako element powtórzenia materiału przed sprawdzianem.