Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Cechy stylu pisarskiego Gabrieli Zapolskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1) rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście;
6) rozpoznaje rodzaje stylizacji (archaizacja, dialektyzacja, kolokwializacja, stylizacja środowiskowa, biblijna, mitologiczna itp.) oraz określa ich funkcje w tekście;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) rozpoznaje w utworach cechy prądów literackich i artystycznych oraz odczytuje ich funkcje;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) rozpoznaje i charakteryzuje styl indywidualny (dzieła literackiego, autora) oraz styl typowy (gatunku literackiego, prądu literackiego, epoki) i wykorzystuje tę wiedzę w interpretacji utworu literackiego;
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) określa rolę języka w budowaniu obrazu świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • określa cechy stylu Gabrieli Zapolskiej, zwracając uwagę na jego nowatorstwo w odniesieniu do stylu innych twórców epoki,

  • wskazuje charakterystyczne cechy języka poszczególnych postaci dramatu Zapolskiej,

  • rozpoznaje związek Moralności pani Dulskiej z naturalizmem,

  • formułuje argumenty na poparcie tezy, że Moralność pani Dulskiej jest dziełem tendencyjnym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel proponuje im także, by obejrzeli fragmenty różnych realizacji teatralnych Moralności pani Dulskiej (np. z 1992 r. z Anną Seniuk w roli Dulskiej i z 2013 r. z Magdaleną Cielecką w tej samej roli). Porównanie różnych wersji spektaklu może stanowić punkt wyjścia do dyskusji na temat niezmienności cech postaci dramatu w różnych czasach i warunkach historyczno‑społecznych.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się swoimi refleksjami po obejrzeniu fragmentów spektakli. Później zadaje następujące pytania: czy upływ czasu i zmiana realiów społecznych wpłynęły na zmianę cech charakteru postaci stworzonych przez Zapolską? Które z tych cech wydają wam się najbardziej trwałe? Czy język, którym posługują się bohaterowie Moralności..., stanowi element kreacji bohaterów?

  1. W nawiązaniu do rozmowy z pierwszej fazy lekcji nauczyciel poleca uczniom, by w parach wykonali ćw. 3 i 5 z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie wyznaczonego czasu inicjuje rozmowę na temat zjawisk społecznych, które Gabriela Zapolska przedstawiła w swoim dramacie. Następnie prosi uczniów, by na podstawie informacji z sekcji „Przeczytaj” w e‑materiale przypomnieli, czym charakteryzuje się naturalizam i jak Zapolska wykorzystała język postaci do ukazania ich cech charakteru i zachowań.

  2. Uczniowie wykonują (w parach) ćw. 1 dotyczące naturalizmu, a następnie ćw. 2, 4 i 6.

  3. W ostatniej części tej fazy lekcji uczniowie wykonują indywidualnie polecenia zamieszczone w sekcji „Mapa myśli” i prezentują na forum klasy efekty swojej pracy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by odnieśli się do tezy: język, którym posługują się bohaterowie dramatu Zapolskiej, jest elementem kreacji ich świata. Następnie pyta, czy uczniowie podzielają opinię, że styl Gabrieli Zapolskiej jest nowatorski w odniesieniu do stylu innych twórców epoki. Co na to wpływa?

Praca domowa:

  1. Wszyscy uczniowie wykonują w ramach zadania domowego jedno z ćwiczeń do wyboru: 1. Naturaliści starali się wykorzystywać w swoich dziełach wiedzę z dziedziny nauk przyrodniczych, traktując utwór jako eksperyment naukowy. Czy twoim zdaniem można interpretować w ten sposób dramat Zapolskiej Moralność pani Dulskiej? Sformułuj pisemną odpowiedź na 200 słów
    lub 2. Sformułuj wypowiedź pisemną na 300 słów, w której odpowiesz na pytanie: Czy twoim zdaniem dramat Moralność pani Dulskiej jest dziełem tendencyjnym? Szczególnie zainteresowani uczniowie wykonują zadanie domowe z e‑materiału: Sformułuj wypowiedź pisemną na 100 słów, w której odpowiesz na pytanie: Co odróżniało styl Zapolskiej od twórczości innych młodopolskich autorów?

Materiały pomocnicze:

  • Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

  • Jadwiga Czachowska, Gabriela Zapolska: monografia bio‑bibliograficzna, Kraków, 1966.

  • Danuta Knysz‑Rudzka, Europejskie powinowactwa naturalistów polskich, Warszawa 1992.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.