Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Praktyczne wykorzystanie odbiornika GPS przy dokumentowaniu prowadzonych obserwacji

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

Zakres rozszerzony: I. Metody badań geograficznych i technologie geoinformacyjne: wywiady, badania ankietowe, analiza źródeł kartograficznych, wykorzystanie technologii informacyjno‑komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskania, tworzenia zbiorów, analizy i prezentacji danych przestrzennych.

Uczeń:

  1. wykorzystuje odbiornik GPS do dokumentacji prowadzonych obserwacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia podstawowe typy urządzeń GPS i ich funkcje

  • wykorzystuje odbiornik GPS do dokumentowania prowadzonych obserwacji

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: burza mózgów, pogadanka, dyskusja, praca w grupach – tworzenie schematu projektu obserwacji, elementy projektu edukacyjnego

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, odbiorniki GPS, e‑materiał – w tym film edukacyjny, podręcznik, arkusze papieru, pisaki

Materiały pomocnicze:

Strona edukacyjna z materiałami na temat systemu GPS: GPS.gov (dostęp 15.02.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – np. ćwiczenia wykorzystujące odbiornik GPS do określania współrzędnych geograficznych wybranych obiektów.

  • Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie podali przykłady wykorzystania systemu GPS – burza mózgów.

  • Uczniowie zapisują podawane przykłady na tablicy.

  • Jeżeli nie został podany przykład, że system GPS można wykorzystać również przy dokumentacji prowadzonych obserwacji w terenie, to dopowiada go nauczyciel.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem, następnie inicjuje pogadankę na temat powszechnie dostępnych odbiorników GPS.

  • Następnie klasa ogląda film edukacyjny zawarty w e‑materiale ukazujący przykładowe wykorzystanie GPS w prowadzonych przez ucznia obserwacjach i ich dokumentacji.

  • Po obejrzeniu filmu nauczyciel dzieli klasę na grupy (5–6 osób), każda z nich ma wybrać przykład obserwacji w terenie (możliwej do realizacji w najbliższej okolicy), przy dokumentowaniu której będzie można wykorzystać GPS – nauczyciel przypomina, że uczniowie podczas pracy w grupie mogą korzystać z e‑materiału.

  • Grupy tworzą schemat zawierający przebieg obserwacji z uwzględnieniem odbiornika GPS, nauczyciel wspiera pracę grup, dba o to, aby nie powtarzały się przykłady obserwacji.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu grupy prezentują swoje schematy obserwacji, podkreślając miejsca, gdzie zostanie wykorzystany odbiornik GPS.

  • Nauczyciel wspólnie z uczniami ocenia pracę grup – może wywiązać się dyskusja (ewentualne wprowadzanie małych zmian, poprawek, pomysłów…).

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, w jaki sposób mogą wykorzystać zdobyte umiejętności.

Praca domowa

  • Uczniowie mają za zadanie wykonać w grupach, w określonym przez nauczyciela czasie, zaplanowane przez siebie obserwacje z wykorzystaniem GPS – projekt edukacyjny.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny można wykorzystać przy projektach edukacyjnych, lekcjach terenowych (np. pozyskania, tworzenia zbiorów, analizy i prezentacji danych przestrzennych…) do przypomnienia sposobu tworzenia dokumentacji z wykorzystaniem odbiornika GPS.