Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Formy terenu powstałe w skutek erozji eolicznej.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały. Uczeń: 3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje erozję wiatrową (eoliczną),

  • rozróżnia typy erozji wiatrowej,

  • wymienia formy związane z poszczególnymi typami erozji wiatrowej,

  • wskazuje na mapie obszary występowania intensywnych zjawisk erozji wiatrowej,

  • analizuje związki przyczynowo‑skutkowe między siłą wiatru i czasu jego oddziaływania a podatnością danej powierzchni na erozję eoliczną.

Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna

Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: zasoby multimedialne zawarte w e‑materiałach, atlasy

Materiały pomocnicze:

J. Plit, Pustynie egipskie – geoturystyczna atrakcja, „Geoturystyka” 2010, nr 1 (20), s. 41–50.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć, zadając pytania: Czym jest wiatr? Jaką rolę odgrywają procesy wiatrowe dla kształtowania rzeźby terenu?

  • Nauczyciel wyjaśnia, że problematyką lekcji są formy terenu powstałe wskutek erozyjnej działalności wiatru, czyli erozji eolicznej.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Następnie rozdaje uczniom zestawy zdjęć różnych form ukształtowania terenu powstałych w wyniku erozyjnej działalności wiatru (np. zdjęcia zawarte w części „Przeczytaj” w e‑materiale). Następnie uczniowie są proszeni o otwarcie e‑materiałów.

  • Nauczyciel pyta uczniów o to, jak przebiegają procesy erozyjnej działalności wiatru i jakie są skutki tej działalności dla współczesnego krajobrazu. Prawidłowe odpowiedzi zapisywane są na tablicy przez uczniów. Wśród odpowiedzi powinny się znaleźć takie pojęcia jak: deflacja, korazja, niecki, ostańce, bruki deflacyjne, graniaki, grzyby skalne, jardangi, a także eoliczna erozja gleb i burze pyłowo‑piaskowe.

  • W dalszej kolejności nauczyciel prosi o obejrzenie zestawów zdjęć obrazujących formy erozyjnej działalności wiatru. Następnie przedstawia zadanie, które każda grupa będzie musiała wykonać – rozpoznać i scharakteryzować znajdujące się na zdjęciach formy ukształtowania terenu powstałe w wyniku erozyjnej działalności wiatru oraz przyporządkować te formy do rodzaju erozyjnej działalności wiatru, w wyniku których formy te powstały. Po przeprowadzeniu zadania grupy uczniów prezentują wyniki swojej pracy.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel zdaje uczniom następujące pytania:

  1. Czego dowiedzieliście się z dzisiejszej lekcji?

  2. Co było dla was najciekawsze?

  3. O czym chcielibyście dowiedzieć się więcej?

  • Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.

Praca domowa

  • W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenia, których nie zdążyli rozwiązać podczas zajęć.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • gra może zostać użyta jako element pracy na lekcji – rywalizacja zespołowa lub indywidualna.