Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Jedzie pociąg z A do B
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
2) interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe;
3) rozwiązuje nierówności liniowe z jedną niewiadomą;
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.
IV. Układy równań. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje i rozwiązuje zadnia tekstowe
wykorzystuje umiejętności z różnych obszarów wiedzy matematycznej do określenia ich przydatności w najefektywniejszym rozwiązaniu zadań na prędkość – drogę – czas
dobiera model matematyczny do rozwiązania zadania z kontekstem realistycznym
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda odwróconej lekcji
metoda sytuacyjna
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów i każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby w domu przypomnieli sobie wiadomości z zakresu prędkość - droga - czas.
Faza wstępna:
Uczniowie analizują animację i rozwiązują zadanie o samochodzie osobowym i ciężarowym.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach analizują zadania z sekcji Przeczytaj. Ich zadaniem jest wytypowanie jednego zadania charakterystycznego do całej grupy zadań i na jego podstawie skonstruowanie algorytmu rozwiązywania podobnych zadań.
Uczniowie pracują metodą sytuacyjną – prezentują pomysły swoich grup, wspólnie ustalają jedno wzorcowe zadanie typowe dla całej klasy zadań typu „naprzeciw siebie”.
Teraz, korzystając z ułożonego schematu, rozwiązują indywidualnie trzy dowolne zadania z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie lekcji.
Materiały pomocnicze:
Prędkość, droga i czasPrędkość, droga i czas
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana w czasie zajęć jako podsumowanie lekcji.