Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ciąg arytmetyczny – pojęcie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
4) sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny lub geometryczny;
5) stosuje wzór na –ty wyraz i na sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje wśród innych ciągów ciąg arytmetyczny
podaje przykłady ciągów arytmetycznych
w danym ciągu arytmetycznym określa pierwszy wyraz i różnicę ciągu
mając pierwszy wyraz i różnicę ciągu arytmetycznego, określa kilka wyrazów ciągu
określa wzór ciągu arytmetycznego jego pierwszy wyraz, różnicę ciągu, konkretny wyraz ciągu
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
fotografia dania pracy
technika CPM
Formy pracy:
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie pracują w grupach metodą fotografia dnia pracy – ich zadaniem jest zarejestrowanie najważniejszych wiadomości i umiejętności dotyczących ciągów zdobytych na kilku poprzednich lekcjach. Powinni też zarejestrować kluczowe umiejętności dotyczące ciągów, na których będą mogli bazować, poznając pojęcie ciągu arytmetycznego.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Grupy prezentują swoje przemyślenia i zapisują na tablicy te wzory, które będą mogli wykorzystać przy wprowadzaniu pojęcia ciągu arytmetycznego.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują metodą CPM. Grupa 1 i grupa 2 pracują z tekstem z „Przeczytaj”, grupa 3 i 4 analizują materiał zawarty w animacji. Każda grupa opracowuje sieć czynności, którą trzeba wykonać, aby wprowadzić pojęcie ciągu arytmetycznego, wzór ogólny ciągu, zależność między wyrazami ciągu.
Grupa 1 i 2 wymieniają się pomysłami i wspólnie ustalają jedną sieć. Podobnie grupa 3 i 4.
Teraz grupy układają po 3 zadania, którymi się wymieniają. Otrzymane zadania rozwiązują, korzystając z uzyskanych sieci.
Uczniowie pracują w parach. Rozwiązują 3 dowolne zadania spośród ćwiczeń sprawdzających.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Uczniowie na drzewie ewaluacyjnym zaznaczają stopień zrozumienia tematyki zajęć.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia, których nie rozwiązali w czasie lekcji.
Materiały pomocnicze:
Ciąg arytmetycznyCiąg arytmetyczny
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać na zajęciach pokazujących zastosowanie wzoru ogólnego ciągu arytmetycznego.