Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Powstawanie prądu indukcyjnego - doświadczenia

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
VIII. Magnetyzm. Uczeń:
3) opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej i jej związek ze względnym ruchem magnesu i zwojnicy lub zmianą natężenia prądu w elektromagnesie;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
IX. Magnetyzm. Uczeń: 9) opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej; stosuje regułę Lenza; opisuje przemiany energii podczas działania prądnicy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisze związek przepływu prądu indukcyjnego ze zmianą strumienia pola magnetycznego przechodzącego przez powierzchnię rozpiętą na obwodzie,

  2. opisze sposób eksperymentalnego badania zjawiska indukcji elektromagnetycznej,

  3. poda czynniki, od których zależy wartość natężenia prądu indukcyjnego,

  4. poda czynniki determinujące kierunek przepływu tego prądu.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE, nauczanie wyprzedzające

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

E‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „ Prąd indukcyjny”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie - według treści zawartej we wprowadzeniu i w tekście e‑materiału.

Faza realizacyjna:

Uczeń konstruuje wiedzę analizując wyniki eksperymentów przedstawionych na filmach. Wskazane byłoby, by analogiczne eksperymenty można było przeprowadzić w klasie. Wtedy uczniowie wspólnie mogliby wyciągnąć wnioski z obserwacji przebiegu doświadczeń. Jeśli nie byłoby takiej możliwości, to uczeń powinien zapoznać się ze sfilmowanymi eksperymentami w domu, tak żeby mógł wielokrotnie przyjrzeć się sfilmowanej sytuacji doświadczalnej i samodzielnie wyciągnąć wnioski.
Wtedy nauczyciel rozpoczyna lekcję od podsumowania pracy z filmem. Zbiera odpowiedzi - obserwacje uczniów i dodaje ewentualne wyjaśnienia.
Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie wypracowuje wniosek dotyczący wartości natężenia prądu indukcyjnego: rośnie wraz z szybkością zmian strumienia pola magnetycznego.

Faza podsumowująca:

Aby sprawdzić zdobytą wiedzę uczniów, nauczyciel analizuje wraz z uczniami wszystkie zaproponowane zadania.

Praca domowa:

Pozostałe zadania, które „nie zmieszczą się” na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film może służyć jako praca domowa. Umożliwia on, wespół z poleceniami aktywizującymi, utrwalenie podstawowych umiejętności nabytych podczas lekcji.