Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Przeobrażenie zupełne i niezupełne u owadów

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
i) porównuje przeobrażenie zupełne i niezupełne u owadów, uwzględniając rolę poczwarki w cyklu rozwojowym,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia przeobrażenie zupełne i niezupełne u owadów;

  • wykazuje różnice w przebiegu przeobrażenia zupełnego i niezupełnego;

  • wykazuje rolę larwy i poczwarki w cyklu życiowym owadów przechodzących rozwój złożony.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • pogadanka;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • praca z filmem;

  • gra dydaktyczna;

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • koperty z zagadnieniami do opracowania;

  • arkusze papieru i flamastry;

  • arkusz papieru do gry w bingo (zob. materiały pomocnicze).

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału.

  2. Nauczyciel, odnosząc się do wprowadzenia i dotychczasowej wiedzy uczniów, zadaje pytania:

    • Czy znacie inne przykłady larw będących szkodnikami drewnianych konstrukcji?

    • Jaka jest różnica między rozwojem prostym a złożonym?

    • Czym jest przeobrażenie? Jakie jego rodzaje wyróżniamy?

  3. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla film pt. „Przeobrażenie zupełne i niezupełne owadów”.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje inne zagadnienie do opracowania za pomocą mapy myśli:

    • grupa I – przeobrażenie niezupełne;

    • grupa II – przeobrażenie zupełne;

    • grupa III – larwy i poczwarki w przeobrażeniu zupełnym.

    Szczegółowe wskazówki dla uczniów zawiera plik do pobrania (zob. załącznik nr 1 – materiały pomocnicze). Uczniowie opracowują mapy myśli na podstawie informacji przedstawionych w filmie oraz treści zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj”.

  3. Wybrane osoby prezentują wyniki pracy swojej grupy. Klasa wspólnie uzupełnia ewentualne braki, koryguje błędy.

  4. Uczniowie wykonują polecenie nr 4: na podstawie schematu przedstawiającego udział hormonów w przeobrażeniach owadów wyjaśniają, dlaczego ekdyzon nazywany jest hormonem metamorfozy lub też hormonem linienia, a hormon juwenilny nazywa się hormonem młodzieńczym.

  5. Uczniowie, pracując w parach, wykonują ćwiczenia nr 7 i 8. Następnie ochotnicy przedstawiają i uzasadniają swoje odpowiedzi. Nauczyciel wyjaśnia wszelkie wątpliwości.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel rozdaje uczniom plansze do Bingo (zob. załącznik nr 3 – materiały pomocnicze) i przeprowadza grę zgodnie ze wskazówkami zamieszczonymi w pliku do pobrania (materiały pomocnicze).

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia od 1 do 6 zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

Rtb5bNfrI8UY3

Pobierz załącznik

Załącznik 1. Zagadnienia do opracowania (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 107.05 KB w języku polskim
RM5XaTatk5Ooh

Pobierz załącznik

Załącznik 2. Bingo – zasady gry i pytania (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 98.93 KB w języku polskim
RsUIaCAvR7HcJ

Pobierz załącznik

Załącznik 3. Plansza (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 9.03 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

Film można także wykorzystać podczas lekcji poświęconych typom larw i poczwarkom.