Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Proces uczenia się

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

3) wyjaśnia, czym jest postawa, oraz przedstawia uwarunkowania procesu kształtowania i zmiany postaw.

XVI. Edukacja i nauka.

Uczeń:

1) wyjaśnia, w jaki sposób można podnosić lub zmieniać swoje kwalifikacje zawodowe i dlaczego uczenie się przez całe życie jest jednym z warunków sukcesu w karierze zawodowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia proces uczenia się;

  • charakteryzuje rodzaje uczenia się;

  • ocenia wpływ uczenia się przez całe życie na postawę człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • rozmowa nauczająca;

  • metoda schematu;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli wokół hasła „uczyć się”.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z filmem i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do materiału. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania innych osób. Na koniec wspólnie wybierają najciekawsze pytania.

2. Podział klasy na grupy. Zespoły zapoznają się z przydzielonymi fragmentami materiału z sekcji Przeczytaj, a następnie tworzą schematy dotyczące procesu uczenia się. Wyniki pracy w grupach wybrane/chętne osoby przedstawiają na forum klasy.

3. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1–4. Następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych par.

4. Dyskusja. Chętne/wybrane osoby wypowiadają się na temat uczenia się przez całe życie. Zastanawiają się, kto jest szczęśliwszy: ktoś, kto uczy się nieustannie, nawet jeśli sprawia mu to trudności, czy ktoś leniwy, kto omija uczenie się szerokim łukiem. Wypowiadają się też, jakie plusy i minusy niesie proces uczenia się przez całe życie. Wnioski z dyskusji uczniowie zapisują w ćwiczeniu do filmu.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie kończą zdanie: „Uczenie się jest jak…, ponieważ…”.

2. Wybrane osoby przedstawiają wnioski z lekcji.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Ron Fry, Jak się uczyć, Poznań 2016.

Richard Bandler, Umysł. Jak z niego wreszcie korzystać, Warszawa 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać film do przygotowania kampanii i plakatów zachęcających osoby starsze do podjęcia dalszej edukacji.