Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Irak – punkt zapalny na mapie Bliskiego Wschodu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

13) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI w. na obszarze Afryki i Bliskiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia przyczyny i skutki konfliktów w Iraku;

  • analizuje najważniejsze konflikty w Iraku;

  • ocenia, czy siły międzynarodowe przyczyniły się do uspokojenia sytuacji w Iraku, czy jej eskalacji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca;

  • mapa myśli;

  • quiz;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • mapa Bliskiego Wschodu lub Iraku.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Uczniowie rozmawiają na temat historii Bliskiego Wschodu ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń w Iraku. Najważniejsze wydarzenia i osoby wypisują na tablicy, tworząc mapę myśli.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie w grupach zapoznają się z treścią „Przeczytaj”. Następnie na mapie Bliskiego Wschodu/Iraku zaznaczają miejsca najważniejszych wydarzeń, o których traktuje e‑materiał.

2. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

3. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie zapoznają się z treścią multimedium, a potem w parach wykonują ćwiczenie 1 do multimedium. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

4. Uczniowie przechodzą do dyskusji: zaangażowanie społeczności międzynarodowej w konflikt iracki doprowadziło do jego eskalacji czy uspokojenia sytuacji w regionie? W czasie rozmowy zwracają szczególną uwagę na rolę sił wojskowych, szczególnie amerykańskich i polskich. Na koniec zapisują wnioski w ćwiczeniu 2 do multimedium.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie kończą zdanie: „Sytuacja w Iraku jest…, ponieważ….”.

2. Uczniowie wypowiadają się na temat swojego zaangażowania podczas lekcji. Wybranym osobom nauczyciel może wystawić oceny.

Praca domowa:

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne.

2. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Witold Repetowicz, Nazywam się Kurdystan, Warszawa 2016.

Anthony Shadid, Nadciąga noc. Irakijczycy w cieniu amerykańskiej wojny, Wołowiec 2014.

Paweł Smoleński, Irak. Piekło w raju, Wołowiec 2012.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może posłużyć jako materiał do przygotowania referatu na temat stosunku Polaków do sytuacji w Iraku.