Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Obliczanie wartości średnich i znajdowanie wartości optymalnych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz sposób na usprawnienie obliczeń stosując nazwy zakresów.
Dowiesz się, jak można obliczyć średnią ważoną.
Nauczysz się wyszukiwać w obszernych arkuszach kalkulacyjnych wartości najbardziej dopasowane do twoich oczekiwań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Obliczanie wartości średnich i znajdowanie wartości optymalnych”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Samouczek I”. Na forum klasy uczniowie analizują zawarty w niej film. Wybrany uczestnik zajęć czyta treść polecenia nr 1: „Przygotuj arkusz, w którym zestawisz wszystkie przedmioty, których się uczysz oraz zdobyte oceny. Oblicz średnią arytmetyczną z otrzymanych ocen. Nazwij poszczególne zakresy tak, aby ułatwić sobie odczytywanie formuł.” proponuje rozwiązanie i omawia jego kolejne kroki.
Nauczyciel wyświetla na tablicy film zawarty w sekcji „Samouczek II”. Następnie odczytuje treść polecenia nr 1: „Zmodyfikuj arkusz do liczenia średniej arytmetycznej ocen tak, aby liczył również średnią ważoną”. Uczniowie pracują w parach. Wybrana grupa omawia rozwiązanie na forum klasy.
Nauczyciel czyta wyświetlone na tablicy polecenie nr 2: „Ponownie zmodyfikuj program tak, aby obliczył również średnią ze wszystkich ocen. Wykorzystaj arkusz do oszacowania, z których przedmiotów trzeba zdobyć lub poprawić oceny aby podnieść średnią o 0,5.” z sekcji „Samouczek II”. Uczniowie przystępują do indywidualnej pracy rozwiązując polecenie, zapisują także problemy i pytania z nim związane. Po rozwiązaniu zadania chętny uczestnik zajęć przedstawia wynik swojej pracy.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku przejdą do części z sekcji „Samouczek III”. Każdy z uczniów samodzielnie zapoznaje się z udostępnionym materiałem. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia uczniom zawarte w nim zagadnienia.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑3 z sekcji „Samouczek III”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedia w sekcjach: „Samouczek I”, „Samouczek II”, „Samouczek III” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.