Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Jeżewska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przykłady wyznaczania zbioru wartości funkcji opisanej wzorem

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Zakres podstawowy.

Uczeń:

2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;

3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł informacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza zbiór wartości funkcji, gdy funkcja jest opisana za pomocą wzoru

  • sprawdza, czy podana liczba może być wartością funkcji

  • udowadnia, że podana liczba jest elementem zbioru wartości funkcji

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • metaplan

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz ustala z uczniami kryteria osiągnięcia sukcesu.

  2. Uczniowie, podzieleni na trzy grupy, biorą udział w konkursie zadaniowym. Każda grupa rozwiązuje jedno zadanie dotyczące sposobu wyznaczania zbioru wartości funkcji opisanej za pomocą tabelki, zbioru par uporządkowanych lub opisu słownego.

Przykładowe zadania:
a) Funkcja f opisana jest za pomocą zbioru par uporządkowanych. Wyznacz jej zbiór wartości.
-2; -4, -0,2; 1,7, 0,6; 2,4, 3,8; 7, 7,9; 11
b) Funkcja f opisana jest za pomocą tabelki. Wyznacz jej zbiór wartości.

x

-3

-2

-1

0

2

3

fx

-6

-4

-2

0

4

6

c) Funkcja f przedstawiona jest za pomocą opisu słownego. Wyznacz jej zbiór wartości.
Funkcja f każdej liczbie naturalnej x, takiej, że x25, 48, przyporządkowuje resztę z dzielenia liczby x przez 6.

  1. Uczniowie, należący do grupy, która najszybciej i najlepiej rozwiązała zadanie otrzymują stopień bardzo dobry.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w pary i  dyskutują na temat sposobów ustalania zbioru wartości funkcji.  Następnie, podzieleni na dwie grupy, uzgadniają wnioski i przedstawiają je na forum klasy.

  3. Uczniowie, po uzgodnieniu wniosków, tworzą metaplan zawierający sposoby określania zbioru wartości funkcji opisanej za pomocą wzoru.

  4. Uczniowie oglądają film i rozwiązują wskazane polecenia.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazując na mocne i słabe strony pracy uczniów.

  3. Nauczyciel ocenia indywidualną pracę i zaangażowanie poszczególnych uczniów.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.

  2. Zadanie dla chętnych:
    Funkcja f opisana jest za pomocą wzoru fx=-x+2x, gdy x+. Wyznacz jej zbiór wartości.

Materiały pomocnicze:

Funkcja i jej własności. Część I

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel może wykorzystać film do pracy w parach lub w grupach. Uczniowie przygotowują swoje propozycje, a następnie prezentują je na forum klasy.