Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przykłady wyznaczania zbioru wartości funkcji opisanej wzorem
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł informacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza zbiór wartości funkcji, gdy funkcja jest opisana za pomocą wzoru
sprawdza, czy podana liczba może być wartością funkcji
udowadnia, że podana liczba jest elementem zbioru wartości funkcji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metaplan
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz ustala z uczniami kryteria osiągnięcia sukcesu.
Uczniowie, podzieleni na trzy grupy, biorą udział w konkursie zadaniowym. Każda grupa rozwiązuje jedno zadanie dotyczące sposobu wyznaczania zbioru wartości funkcji opisanej za pomocą tabelki, zbioru par uporządkowanych lub opisu słownego.
Przykładowe zadania:
a) Funkcja opisana jest za pomocą zbioru par uporządkowanych. Wyznacz jej zbiór wartości.
b) Funkcja opisana jest za pomocą tabelki. Wyznacz jej zbiór wartości.
c) Funkcja przedstawiona jest za pomocą opisu słownego. Wyznacz jej zbiór wartości.
Funkcja każdej liczbie naturalnej , takiej, że , przyporządkowuje resztę z dzielenia liczby przez .
Uczniowie, należący do grupy, która najszybciej i najlepiej rozwiązała zadanie otrzymują stopień bardzo dobry.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w pary i dyskutują na temat sposobów ustalania zbioru wartości funkcji. Następnie, podzieleni na dwie grupy, uzgadniają wnioski i przedstawiają je na forum klasy.
Uczniowie, po uzgodnieniu wniosków, tworzą metaplan zawierający sposoby określania zbioru wartości funkcji opisanej za pomocą wzoru.
Uczniowie oglądają film i rozwiązują wskazane polecenia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazując na mocne i słabe strony pracy uczniów.
Nauczyciel ocenia indywidualną pracę i zaangażowanie poszczególnych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Zadanie dla chętnych:
Funkcja opisana jest za pomocą wzoru , gdy . Wyznacz jej zbiór wartości.
Materiały pomocnicze:
Funkcja i jej własności. Część I
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać film do pracy w parach lub w grupach. Uczniowie przygotowują swoje propozycje, a następnie prezentują je na forum klasy.