Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Szok i niedowierzanie. I rozbiór Polski
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
tłumaczy, czym była konfederacja barska i jakie było jej znaczenie dla późniejszego rozbioru Polski;
opisuje politykę państw ościennych wobec Rzeczypospolitej;
wyjaśnia, jak doszło do I rozbioru Polski;
wymienia, jakie straty terytorialne i ludnościowe poniosła Rzeczpospolita.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel prosi o przygotowanie pytań związanych z wyświetlonym tematem zajęć. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Omówienie pytań przygotowanych przez uczniów.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel poleca uczniom odliczyć do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
uczniowie tworzący grupy z numerami 1 i 4 opracowują podrozdziały – Konfederacja barska; Klęska polityki rosyjskiej oraz Rozczarowanie;
grupy 2 i 5 – Zakusy Austrii i Prus oraz Tajne negocjacje;
grupa 3 i 6 – Traktat rozbiorowy.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie z innych grup (opracowujący inny zakres) sporządzają notatki, mogą zadawać pytania. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada istotne informacje, wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się w parach z mapą, a następnie wykonali polecenie 2 (zaznaczając prawdziwe i fałszywe informacje) oraz polecenie 3 (wskazując miasta, które po I rozbiorze pozostały w granicach Rzeczypospolitej). Uczniowie wykonują je w parach, następnie porównują swoje rozwiązanie z inną dwójką uczniów.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zastanowili się i wymienili wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny rozbioru Polski. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, jedna osoba może je notować na tablicy. Następnie wykonują ćwiczenia 3 i 4, uzasadniając m.in. te przyczyny, które według nich przesądziły o rozbiorze.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczenia 5 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują je wspólnie na forum klasy, analizując przedstawioną ilustrację oraz uzupełniając odpowiedzi. Następnie podpisują postaci zaznaczone na ilustracji w ćwiczeniu 6. Nauczyciel prosi, aby wybrana osoba (albo ochotnik) przedstawiła swoje propozycje odpowiedzi do tego zadania i je uzasadniła.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Czy uzyskali odpowiedzi na przygotowane na początku lekcji pytania? Jeśli nie, wspólnie z uczniami szuka rozwiązania tak, aby pytania te nie pozostały bez odpowiedzi.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 8, wskazując co najmniej trzy podobieństwa między ilustracjami z ćwiczeń 5–7.
Dla chętnych: wykonaj ćwiczenie 9, porównując plany Lwowa sprzed I rozbioru Polski (około połowy XVIII w.) i po kilkudziesięciu latach przynależności do Austrii (z końca XVIII w.).
Materiały pomocnicze:
T. Cegielski, Ł. Kądziela, Rozbiory Polski. 1772–1793–1795, Warszawa 1990.
W.A. Serczyk, Początek końca, Warszawa 1997.
W. Konopczyński, Pierwszy rozbiór Polski, Kraków 2010.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Mapa interaktywna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.