Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Szok i niedowierzanie. I rozbiór Polski

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXVI. Rzeczpospolita w XVIII w. (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja). Uczeń:
4) wyjaśnia przyczyny i przedstawia zasięg terytorialny pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej;
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXVI. Rzeczpospolita w XVIII wieku (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja). Uczeń:
4) wyjaśnia przyczyny i przedstawia zasięg terytorialny pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • tłumaczy, czym była konfederacja barska i jakie było jej znaczenie dla późniejszego rozbioru Polski;

  • opisuje politykę państw ościennych wobec Rzeczypospolitej;

  • wyjaśnia, jak doszło do I rozbioru Polski;

  • wymienia, jakie straty terytorialne i ludnościowe poniosła Rzeczpospolita.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel prosi o przygotowanie pytań związanych z wyświetlonym tematem zajęć. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Omówienie pytań przygotowanych przez uczniów.

Faza realizacyjna:

  1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel poleca uczniom odliczyć do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:

  • uczniowie tworzący grupy z numerami 1 i 4 opracowują podrozdziały – Konfederacja barska; Klęska polityki rosyjskiej oraz Rozczarowanie;

  • grupy 2 i 5 – Zakusy Austrii i Prus oraz Tajne negocjacje;

  • grupa 3 i 6 – Traktat rozbiorowy.

Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie z innych grup (opracowujący inny zakres) sporządzają notatki, mogą zadawać pytania. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada istotne informacje, wyjaśnia wątpliwości.

  1. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się w parach z mapą, a następnie wykonali polecenie 2 (zaznaczając prawdziwe i fałszywe informacje) oraz polecenie 3 (wskazując miasta, które po I rozbiorze pozostały w granicach Rzeczypospolitej). Uczniowie wykonują je w parach, następnie porównują swoje rozwiązanie z inną dwójką uczniów.

  3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zastanowili się i wymienili wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny rozbioru Polski. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, jedna osoba może je notować na tablicy. Następnie wykonują ćwiczenia 3 i 4, uzasadniając m.in. te przyczyny, które według nich przesądziły o rozbiorze.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczenia 5 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują je wspólnie na forum klasy, analizując przedstawioną ilustrację oraz uzupełniając odpowiedzi. Następnie podpisują postaci zaznaczone na ilustracji w ćwiczeniu 6. Nauczyciel prosi, aby wybrana osoba (albo ochotnik) przedstawiła swoje propozycje odpowiedzi do tego zadania i je uzasadniła.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Czy uzyskali odpowiedzi na przygotowane na początku lekcji pytania? Jeśli nie, wspólnie z uczniami szuka rozwiązania tak, aby pytania te nie pozostały bez odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenie 8, wskazując co najmniej trzy podobieństwa między ilustracjami z ćwiczeń 5–7.

  2. Dla chętnych: wykonaj ćwiczenie 9, porównując plany Lwowa sprzed I rozbioru Polski (około połowy XVIII w.) i po kilkudziesięciu latach przynależności do Austrii (z końca XVIII w.).

Materiały pomocnicze:

T. Cegielski, Ł. Kądziela, Rozbiory Polski. 1772–1793–1795, Warszawa 1990.

W.A. Serczyk, Początek końca, Warszawa 1997.

W. Konopczyński, Pierwszy rozbiór Polski, Kraków 2010.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie na podstawie sekcji „Mapa interaktywna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.