Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Danuta Jyż‑Kuroś

Przedmiot: chemia

Temat: W jaki sposób udrożnić rury kanalizacyjne?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

9) wskazuje na charakter chemiczny składników środków do mycia szkła, przetykania rur, czyszczenia metali i biżuterii w aspekcie zastosowań tych produktów; wyjaśnia, na czym polega proces usuwania zanieczyszczeń za pomocą tych środków oraz opisuje zasady bezpiecznego ich stosowania.

Zakres rozszerzony

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

9) wskazuje na charakter chemiczny składników środków do mycia szkła, przetykania rur, czyszczenia metali i biżuterii w aspekcie zastosowań tych produktów; wyjaśnia na czym polega proces usuwania zanieczyszczeń za pomocą tych środków oraz opisuje zasady bezpiecznego ich stosowania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • sporządza zestawienie informacji dotyczących prawidłowego korzystania z systemu kanalizacyjnego; 

  • przeprowadza udrożnienie zatkanego zlewu wykorzystując różne metody;

  • określa zasady bezpiecznego korzystania z środków chemicznych używanych do udrażniania rur.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda rozwiązywania problemów.

Formy pracy:

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na zespoły i zapoznanie się z blokiem tekstowym do omawianego tematu.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o wykonanie ćwiczeń z wirtualnego laboratorium z medium bazowego.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel informuje, że będą poszukiwać rozwiązania problemu. Jak można udrożnić zatkany zlew różnymi metodami?

  2. Nauczyciel informuje, że uczniowie będą pracowali metodą rozwiązywania problemów i w swojej pracy powinni uwzględnić trzy etapy pracy. W czasie pracy mogą korzystać z e‑materiału.

  • Diagnoza problemu: Jak można udrożnić zatkany zlew różnymi metodami? Jakich zasad należy przestrzegać aby bezpiecznie przeprowadzić omawiany proces?

  • Poszukiwanie rozwiązania problemu: Jakie substancje można wykorzystać w celu udrożnienia rur? Jakie będę konsekwencje zastosowania danego zwiazku chemicznego? Jakie stężenie i czas ekspozycji na związek chemiczny należy wybrać?

  • Wybór rozwiązania: Jakich zasad powinno przestrzegać się w czasie udrażniania rur? Przygotowanie procedury czyszczenia i zasad przeprowadzenia tego procesu.

  1. Czas pracy 15 minut. Zasady tworzenia odpowiedzi:

  • ma zawierać wszystkie wypracowane sposoby czyszczenia;

  • mają zawierać uzasadnienie zastosowania danej metody;

  • ma być funkcjonalna, bezpieczna i łatwa do przeprowadzenia w warunkach domowych.

  1. Po przygotowaniu procedury czyszczenia i zasad przeprowadzenia tego procesu przez poszczególne grupy, każda prezentuje wynik swojej pracy przez maksymalnie trzy minuty. Zespoły przedstawiają analizę zalet i wad swojego rozwiązania. W czasie pracy grup, nauczyciel monitoruje postęp pracy, pomaga rozwiązać problemy merytoryczne i techniczne, zwraca uwagę na funkcjonalna, bezpieczeństwo i łatwość do przeprowadzenia w warunkach domowych sformułowanych procedur udrożnienia, zwraca uwagę na czytelność sformułowanych przez uczniów zasad przeprowadzenia tego procesu. Jeśli grupa zakończy pracę przed innymi, zaleca skorzystanie z zadań do medium bazowego w celu utrwalenia wiadomości i umiejętności. W czasie prezentacji wyników pracy, dba o poprawność merytoryczną i podkreśla zalety każdego rozwiązania.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują zadania dołączone do tematu jako formę utrwalenia wiadomości i umiejętności z lekcji.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie plakatu przedstawiający zasady bezpiecznego udrażniania rur.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Medium może być wykorzystane:

  • zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;

  • dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości.

Materiały pomocnicze:

Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:

  • https://www.hydropomoc.pl/zanim-wezwiesz-hydraulika-metody-udrazniania-kanalizacji/

  • https://www.chemiaibiznes.com.pl/aktualnosc/srodki-chelatujace-drugiej-generacji-w-produktach-czyszczacych/2

  • https://www.chemiaibiznes.com.pl/aktualnosci/artykuly-przemysl-detergentowy

  • http://www.wbc.poznan.pl/Content/138385/Ma%C5%82ysa-%20Anna-rozprawa_doktorska.pdf