Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat:  Horacy na tle swojej epoki

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • analizuje utwór Horacego Pieśń na stulecie w kontekście historycznym (obchodów święta ludi saeculares),

  • rozpoznaje i określa funkcję zastosowanych w tekście środków wyrazu artystycznego,

  • charakteryzuje na podstawie pieśni stosunek Horacego do cesarza Oktawiana Augusta,

    • formułuje argumenty i wnioski, rozważając, czy Pieśń na stulecie to utwór religijny, czy polityczny,

  • opisuje cechy strofy safickiej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zna wybrane utwory z literatury polskiej i światowej oraz potrafi mówić o nich, wykorzystując potrzebną terminologię;

  • świadomie odbiera utwory literackie i teksty kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;

  • wykorzystuje wiedzę o języku w odczytaniu sensów zawartych w strukturze głębokiej tekstów literackich.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką multimedialną zamieszczoną w e‑materiale oraz wykonanie ćw. 1 związanego z grafiką. W ten sposób uczniowie uporządkują swoją wiedzę na temat okresu z historii Imperium Rzymskiego, którego dotyczy lekcja. Można spróbować wprowadzić elementy inscenizacji z epoki, np. poprosić uczniów, by przynieśli rekwizyty związane z Cesarstwem Rzymskim, np. wianek z liści laurowych, tuniki. Wybrany lub chętny uczeń może przygotować wzorcową recytację wiersza Pieśń na stulecie Horacego.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat zajęć. Zadaje uczniom pytania, np. o relacje sztuki i polityki znane uczniom z historii i lekcji języka polskiego, starając się naprowadzić uczestników zajęć na przykłady takiej zależności (np. kronikarstwo, mecenat, utwory o charakterze politycznym w okresie oświecenia). Później poleca, by uczestnicy zajęć zapoznali się z tekstem z sekcji „Przeczytaj” i wynotowali z niego najważniejsze informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania dotyczące bloku tekstowego, sprawdzając, czy uczniowie uważnie go przeczytali, np.:
    – Jakie było pochodzenie społeczne Horacego?
    – W jakich czasach żył?
    – Komu zawdzięcza możliwość rozwijania swego talentu poetyckiego?
    – Z czym było związane wielkie święto Rzymu?
    – W jaki sposób je obchodzono?
    – Jaki był udział Horacego w uroczystościach?
    Uczniowie odpowiadają na pytania, odwołując się do tekstu. Nauczyciel może ocenić ich aktywność.

  2. Glośne odczytanie Pieśni na stulecie, objaśnienie niezrozumiałych wyrażeń i odwołań kulturowych i historycznych. Wstępne rozpoznanie: określenie podmiotu lirycznego i sytuacji lirycznej.

  3. Następnie nauczyciel prosi uczniów, by w parach wykonali ćwiczenia nr 1‑7. Informuje, że ważny jest czas, ale i precyzja wykonania poleceń. Ocenia wyniki pracy najszybciej zgłaszających się par. Wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytania, np.
    – W jakim celu Horacy napisał swoją pieśń?
    – Jaka była rola poetów w Cesarstwie Rzymskim?
    – Od czego mogła zależeć ich kariera?
    – Dlaczego Horacy zdobył uznanie i popularność?

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Praca domowa z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

  • O wolności i niewoli – audycja Ninateki, w której filolog klasyczny Jerzy Roman Kaczyński opowiada o Horacym i jego początkowym umiłowaniu do wolności republikańskich – a następnie – o oddaniu dla władcy, cesarza Augusta

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.