Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Charles Baudelaire – poeta „młodopolski”

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
IV. Samokształcenie.
4. sporządza bibliografię i przypis bibliograficzny, także źródeł elektronicznych;
11. korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on‑line, wydawnictw e‑book, autorskich stron internetowych; dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje wiersze Charles'a Baudelaire’a: Oddźwięki, Otchłań, Leta;

  • opisuje związek poezji Charles’a Baudelaire’a z twórczością polskich artystów;

  • redaguje pisemne uzasadnienie podobieństw pokoleniowych niepokojów, absurdów czasów Charles’a Baudelaire’a i współczesnych;

  • przedstawia uzasadnienie swoich wyborów interpretacyjnych;

  • wykorzystuje w interpretacji wierszy Charles’a Baudelaire’a funkcjonalne konteksty.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Charles Baudelaire – poeta »młodopolski«”. Uczniowie powinni zapoznać się z tekstem z sekcji „Przeczytaj” w e‑podręczniku i przygotować ustne uzasadnienie przyczyn popularności poezji Charles’a Baudelaire’a wśród młodopolskich twórców.

  2. Przekład intersemiotyczny. Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują wybór ilustracji korespondujących z analizowanymi w lekcji fragmentami utworów poetyckich: Oddźwięki, Otchłań. Leta. Konieczne jest przygotowanie uzasadnienia wyboru materiału ikonograficznego.

  3. Faza wprowadzająca:

  • Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli związaną z tematem. Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy. Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Uczniowie organizują wystawę obrazów, które wybrali z e‑materiału, i uzasadniają związek tych dzieł z wierszami Charles’a Baudelaire’a: Otchłań, Leta, Oddźwięki.

  2. Kształcenie postrzegania historii literatury i dziejów kultury jako procesu.
    Nauczyciel, nawiązując do zadania przed lekcją, zadaje uczniom pytania:

  • jaki nastrój dominuje w przeczytanych przez was wierszach? – jaki wpływ na powstanie utworu ma biografia autora?

    • jakie tematy inspirowały Charles’a Baudelaire’a?

  • za pomocą jakich środków artystycznego wyrazu poeta mówił o absurdzie egzystencji? Uczniowie pracują w parach i swoje odpowiedzi porównują z tym, co przygotowali inni uczniowie. Nauczyciel weryfikuje efekty ich pracy.

Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną zamieszczona w e‑materiale i redagują krótkie noty biograficzne o wspominanych w tekście i przedstawionych na wizerunkach poetach przeklętych. Mogą korzystać ze źródeł internetowych, muszą pamiętać o podaniu bibliografii.

6. Utrwalanie wiedzy i umiejętności.
1. Uczniowie słuchają audiobooka Jak Polacy odkrywali Baudelaire’a i przygotowują ustną odpowiedź na pytanie: Co w życiu i twórczości Charles’a Baudelaire’a inspirowało młodopolskich artystów?
2. Nauczyciel ogłasza konkurs na najciekawszą i najlepiej zaprezentowaną odpowiedź. Uczniowie odpowiadają na pytanie, wykazując się uważnością w czasie słuchania nagrania oraz kreatywnością sposobu przygotowania odpowiedzi. Uczniowskie odpowiedzi podlegają ocenie koleżeńskiej. Faza podsumowująca:
3. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.
4. Na samoprzylepnych kartkach zapisują dokończenie zdania: Zaskoczyło mnie… Uwaga: dopisana treść musi łączyć się z tematem lekcji.
5. Kartki przyklejają na ścianie/tablicy, wybrany uczeń odczytuje głośno zapisane przez pozostałych zdania.

Praca domowa:

1. Sformułuj wypowiedź pisemną, w której zestawisz niepokoje swojego pokolenia z tymi, które prezentował Charles Baudelaire w swojej poezji.
lub
2. Zredaguj pisemną odpowiedź na pytanie: Dlaczego Charles Baudelaire jest nazywany poetą „młodopolskim”.

Materiały pomocnicze:
Charles Baudelaire, Kwiaty zła, Kraków 1990.

Bożena Chrząstowska, Literatura współczesna „źle obecna” w szkole, Wrocław 1991.

George Lakoff, Mark Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Grafika interaktywna” do podsumowania lekcji lub jej rozpoczęcia. Uczniowie mogę w ramach zadania domowego dokonać pisemnej analizy wybranej grafiki.