Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Siatki sześcianu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje siatki sześcianu

  • analizuje zgodność narysowanej siatki z modelem i odwrotnie

  • oblicza pole powierzchni i objętość sześcianu, którego siatka jest dana

  • oblicza długości odcinków w sześcianie, którego siatka jest dana

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa kierowana

  • burza mózgów

  • rozmowa nauczająca

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca z całą klasą

  • praca w grupach

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora

  • materiały zawarte w e–podręczniku

  • modele brył

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie lub wykonanie zdjęcia sześcianu w swoim otoczeniu.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę kierowaną na temat siatek brył. Pyta, z czego składają się siatki sześcianu.

  2. Nauczyciel pyta uczniów o własności kostki sześciennej. Prezentuje siatki kostki z „Wprowadzenia”. Zadaje pytanie kluczowe: Które z siatek mogą być siatkami takiej kostki?

  3. Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi o narysowanie różnych siatek sześcianu.

  2. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy na arkuszu kartonu.

  3. Nauczyciel z uczniami dyskutuje na temat poprawności siatek i tego, czy wszystkie siatki zostały narysowane (z dokładnością do obrotu).

  4. Nauczyciel przedstawia uczniom wszystkie siatki sześcianu w sekcji „Przeczytaj”.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1 – 4 z sekcji „Sprawdź się” dotyczące siatek sześcianów.

  6. Nauczyciel przedstawia uczniom Aplet.

  7. Uczniowie samodzielnie rozwiązują wybrane przez nauczyciela polecenia z sekcji „Aplet” i ćwiczenia 6 – 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, udziela im wskazówek.

  8. Nauczyciel prezentuje poprawne rozwiązania.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie dokonują samooceny spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Zapoznać się ponownie z Apletem.

  2. Wykonać ćwiczenie 5 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Aplet można wykorzystać jako przypomnienie wiadomości dotyczących sześcianów.