Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Udział usług w strukturze zatrudnienia.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej z rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

● podaje przykłady działalności zaliczanych do sektora usług.

● porównuje udział usług w strukturze zatrudnienia w wybranych krajach i regionach świata w 2018 roku oraz wyjaśnia przyczyny jego zróżnicowania.

● porównuje dynamikę zmian udziału usług w strukturze zatrudnienia w wybranych krajach i regionach świata od początku lat 90. XX w.

● określa rolę kobiet i mężczyzn w kształtowaniu się struktury zatrudnienia w różnych regionach świata.

● formułuje zależność między udziałem usług w strukturze zatrudnienia a poziomem rozwoju gospodarczego.

Strategie: konektywizm, odwrócona klasa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, burza mózgów

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), mapa świata, zeszyt przedmiotowy,

Materiały pomocnicze:

Bibliografia:

  • Fierla I., Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.

  • Bryson J.R., Daniels P.W., Warf B., Service Worlds. People, Organisations, Technologies, Routledge, London and New York 2004.

  • Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G. (red.), Współczesna ekonomika usług, PWN, Warszawa 2005.

Netografia [dostęp: 05.09.2019]:

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o zebranie informacji na temat podziałów gospodarki narodowej na sektory. Zaleca skorzystanie z różnych źródeł informacji geograficznej, w tym z tych, które są podane wyżej oraz z e‑materiału. Efektem pracy uczniów jest syntetyczna notatka, mapa myśli lub inny rodzaj schematu w zeszycie.

Faza wprowadzająca

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie i przypomnienie wiadomości na temat ostatniej lekcji.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat podziałów gospodarki narodowej na sektory. Uczniowie prezentują różne koncepcje i ewentualne problemy, na jakie napotkali podczas gromadzenia informacji. Nauczyciel, podsumowując tę dyskusję, stwierdza, że istnieje wiele takich klasyfikacji i wyświetla przykładową – podział na pięć sektorów – korzystając z niniejszego e‑materiału.

  • Następnie nauczyciel prosi, aby w parach (ewentualnie w grupach trzyosobowych) podzielić się swoimi wiadomościami lub przypuszczeniami na temat procentowego udziału usług w strukturze zatrudnienia. Zaleca również uwzględnienie tego zróżnicowania według regionów świata oraz według płci.

  • W kolejnym etapie nauczyciel rozpoczyna pogadankę na zadany wcześniej temat. Uczniowie zgłaszają swoje pomysły. Jednocześnie nauczyciel posiłkuje się wyświetlonym e‑materiałem (blokiem głównym oraz multimedium bazowym), weryfikując przypuszczenia uczniów. Oprócz stanu i struktury tego wskaźnika, prezentuje także jego dynamikę na przestrzeni lat (nie wyświetla jeszcze na tym etapie zróżnicowania zjawiska według poziomu rozwoju gospodarczego).

  • W trakcie prezentacji następuje burza mózgów na temat przyczyn omawianych zjawisk społeczno‑gospodarczych.

  • W kolejnej części lekcji nauczyciel prosi uczniów o sformułowania zależności między udziałem usług w strukturze zatrudnienia a poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego. Po tym zadaniu wyświetla pominięty wcześniej fragment grafiki interaktywnej, weryfikując odpowiedź klasy. Uczniowie zapisują odpowiedź w miejscu na to przeznaczonym (ćwiczenie 8 z bloku ćwiczeń interaktywnych).

  • Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie kilku pozostałych ćwiczeń z e‑materiału (w miarę możliwości czasowych). Wyświetla je na tablicy interaktywnej, a chętni uczniowie podchodzą i rozwiązują je.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy: nauczyciel zadaje pytania podsumowujące i prosi wybranych przez niego uczniów o udzielenie odpowiedzi.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.

Praca domowa:

  • Zadanie pracy domowej w postaci dokończenia ćwiczeń zawartych w e‑materiale i przestudiowanie raz jeszcze samodzielnie zagadnień z e‑materiału. Efektem pracy może być uzupełnienie notatki w zeszycie przedmiotowym.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Uczniowie mogą także wykorzystać grafikę interaktywną, odtwarzając ją na tabletach w klasie (wówczas nauczyciel nie musi jej wyświetlać na ekranie).