Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Jak posługiwać się różnego rodzaju mapami nieba? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisu podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flipped‑classroom |
Metody nauczania: | projektowa |
Formy zajęć: | praca w parach, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer lub urządzenie multimedialne |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jak posługiwać się mapą nieba”, „Mapa nieba”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie zapoznają się w domu z filmem zamieszczonym w tym e‑materiale oraz z multimedium w e‑materiale „Mapa nieba”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dobiera uczniów w grupy, maksymalnie 4 osobowe. Każda grupa wybiera obiekt jaki, młodzież chciałaby obserwować i przedstawia swój wybór do zaakceptowania nauczycielowi. Musi być to obiekt widzialny z miejsca zamieszkania. W oparciu o wcześniej zdobytą wiedzę, uczniowie dokonują analizy i opisu wybranego obiektu oraz metody obserwacji, odpowiadając na pytania:
| |
Faza podsumowująca: | |
Każda grupa prezentuje wyniki swojej analizy pozostałym. Uczniowie wspólnie przygotowują zestawienie obiektów i instrukcje obserwacyjne dla innych klas w szkole. Instrukcja może zostać upubliczniona w postaci broszury, plakatu, gazetki szkolnej lub w innej, łatwo dostępnej formie. Jeżeli istnieje taka możliwość, uczniowie umieszczają swoją instrukcję na szkolnej stronie internetowej. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie rozwiązują zadania 1‑4. Pozostałe są nieobowiązkowe. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Uczniowie mogą zapoznać się z filmem w domu lub podczas lekcji. |