Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Jak posługiwać się różnego rodzaju mapami nieba?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisu podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wybiera odpowiednią mapę, w zależności od potrzeb;

  2. wykorzystuje mapę do celów obserwacyjnych;

  3. przekazuje instrukcje dotyczące obsługi mapy nieba innym uczniom;

  4. analizuje cechy obiektu astronomicznego oraz wady i zalety wybranej metody obserwacji.

Strategie nauczania:

flipped‑classroom

Metody nauczania:

projektowa

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer lub urządzenie multimedialne

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Jak posługiwać się mapą nieba”, „Mapa nieba”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie zapoznają się w domu z filmem zamieszczonym w tym e‑materiale oraz z multimedium w e‑materiale „Mapa nieba”.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dobiera uczniów w grupy, maksymalnie 4 osobowe. Każda grupa wybiera obiekt jaki, młodzież chciałaby obserwować i przedstawia swój wybór do zaakceptowania nauczycielowi. Musi być to obiekt widzialny z miejsca zamieszkania. W oparciu o wcześniej zdobytą wiedzę, uczniowie dokonują analizy i opisu wybranego obiektu oraz metody obserwacji, odpowiadając na pytania:

  • Jaką mapę wybrać?

  • Kiedy i gdzie można obserwować obiekt?

  • Gdzie na niebie znajduje się obiekt (współrzędne, gwiazdozbiór, okoliczne gwiazdy i inne ciekawe obiekty)?

  • Czy poza mapą nieba, coś jeszcze jest potrzebne do obserwacji, a jeśli tak, to co?

  • Jak przygotować się do obserwacji i jak ją przeprowadzić?

Faza podsumowująca:

Każda grupa prezentuje wyniki swojej analizy pozostałym. Uczniowie wspólnie przygotowują zestawienie obiektów i instrukcje obserwacyjne dla innych klas w szkole. Instrukcja może zostać upubliczniona w postaci broszury, plakatu, gazetki szkolnej lub w innej, łatwo dostępnej formie. Jeżeli istnieje taka możliwość, uczniowie umieszczają swoją instrukcję na szkolnej stronie internetowej.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują zadania 1‑4. Pozostałe są nieobowiązkowe. 
Dla chętnych: przeprowadzenie obserwacji w oparciu o instruktaż innej grupy i wyliczenie zalet oraz poprawek, jakie grupa powinna wprowadzić w swojej instrukcji, w oparciu o praktyczne jej użycie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Uczniowie mogą zapoznać się z filmem w domu lub podczas lekcji.