Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Sny impresjonistów. Melodia mgieł nocnych Kazimierza Przerwy‑Tetmajera

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) rozpoznaje w utworach literackich konwencje: baśniową, oniryczną, turpistyczną, nadrealistyczną, postmodernistyczną;
8) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego: aliterację, paronomazję, kontaminację, metonimię, synekdochę, synestezję, odmiany inwersji, gradację; określa ich funkcje;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • interpretuje Melodię mgieł nocnych zgodnie z zasadami eksplikacji tekstu,

  • rozpoznaje środki artystycznego wyrazu zastosowane w wierszu Melodia mgieł nocnych i określa ich funkcję,

  • uzasadnia swoją tezę interpretacyjną wiersza Melodia mgieł nocnych oraz proponowany kontekst,

  • analizuje cechy młodopolskiej korespondencji sztuk na podstawie wiersza Melodia mgieł nocnych,

  • porządkuje wiadomości na temat funkcjonowania oniryzmu w literaturze od antyku do Młodej Polski,

  • analizuje budowę dźwiękową wiersza Melodia mgieł nocnych.

  • tworzy interpretację porównawczą wierszy: Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej, Melodia mgieł nocnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • metoda eksplikacji tekstu.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • materiały potrzebne do realizacji wybranej formy przekładu intersemiotycznego.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący wyświetla na tablicy temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada. Wyświetlanie na tablicy tematu lekcji zawartego w sekcji „Wprowadzenie”. Ustalenie celów lekcji i kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Dlaczego melodia mgieł nocnych? Następnie informuje uczniów, że celem ich pracy na lekcji jest szukanie uzasadnienia tytułu wiersza. Odpowiedzi muszą dotyczyć formy i treści tekstu. Uczniowie będą pracować w grupach. Celem każdej grupy jest zredagowanie wstępnej tezy interpretacyjnej wiersza Melodia mgieł nocnych i zapisanie jej na tablicy po to, aby oceniając pracę grup, można było odwoływać się do tezy i sprawdzać sposób jej uzasadniania. Nauczyciel ocenia tezy proponowane przez grupy, jeśli pojawiły się problemy związane z tym zadaniem, wyjaśnia i prosi uczniów o przeredagowanie.

3. Kształcenie postrzegania historii literatury i dziejów kultury jako procesu. Nauczyciel prosi, aby uczniowie na podstawie e‑materiału udzielili odpowiedzi na pytania związane z wierszem. Przykładowo: Jakie były okoliczności powstania utworu? Jaki wpływ na powstanie utworu ma biografia autora? Do jakiego typu liryki należy Melodia mgieł nocnych? Co o tym świadczy?

4. Kształcenie umiejętności analizowania i interpretowania utworów poetyckich. Uczniowie dzielą się na 4 osobowe grupy i pracują, wykorzystując elementy eksplikacji tekstu. Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega metoda, wskazuje te czynności związane z analizą wiersza Melodia mgieł nocnych, które już zostały na lekcji zrealizowane i są składowymi eksplikacji. Uczniowie:

  • wysłuchują umieszczonego w sekcji „Audiobook” nagrania wiersza w aktorskim wykonaniu;

  • poszukują w wierszu wszystkiego, co mogłoby stanowić przeszkodę w jego rozumieniu, wypisują ewentualne trudności językowe, rzeczowe i objaśniają je w sposób niezbędny do zrozumienia wiersza Melodia mgieł nocnych. Objaśnień szukają w dostępnych źródłach tradycyjnych i online;

  • dokonują wstępnej lektury tekstu; rozmawiają na temat jego myśli przewodniej, układu i tonacji; – szukają kontekstów, np. historycznoliterackich, filozoficznych, estetycznych oraz wynikających z własnego doświadczenia ucznia;

  • wskazują i nazywają środki poetyckiego wyrazu (poznają/przypominają przy pomocy nauczyciela synestezję) i określają ich funkcję;

  • zwracają uwagę na budowę dźwiękową wiersza Kazimierza‑Przerwy Tetmajera (podpowiedzi szukają w sekcji ,,Przeczytaj” w treści zatytułowanej Poezja zmysłów).

  1. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie zapoznają się z filmem Sny impresjonistów, czytają wiersz Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej i w parach ustalają odpowiedź na pytanie: Czy poeta w podobny sposób wprowadził w nim poetykę snu jak w Melodii mgieł nocnych?. Uczniowie konfrontują swoje ustalenia i dzielą się uzasadnieniami z wybranymi osobami z klasy, zmieniają swoje miejsca, rozmawiają.

  2. Interpretacja uogólniająca utworu. Uczniowie przygotowują/porządkują notatkę, która wynika z analizy wiersza, materiału dostępnego w sekcji ,,Przeczytaj” oraz z filmu. Celem notatki jest objaśnienie pierwszej części tematu lekcji: Sny impresjonistów. W notatce należy wyjaśnić/przypomnieć istotę oniryzmu i jego genezę.

Faza podsumowująca:

  1. Przedstawiciele grup odpowiadają na zadane na początku lekcji pytanie: Dlaczego melodia mgieł nocnych? i zapisują na tablicy swoje odpowiedzi wynikające z analizy wiersza.
    2. Na zakończenie lekcji nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania.

Praca domowa:

  1. Wybierz jedną z tez interpretacyjnych, które pojawiły się na lekcji, i napisz interpretację wiersza Melodia mgieł nocnych, która tę tezę uzasadnia. W sposób funkcjonalny wykorzystaj wybrany kontekst, np. kulturowy, filozoficzny, biograficzny, egzystencjalny.
    lub
    2. Poszukaj w różnych źródłach – tradycyjnych i online, tekstów kultury, które mogą stanowić kontekst do analizy wiersza Melodia mgieł nocnych. Zaprezentuj swój wybór i uzasadnij jego funkcjonalność interpretacyjną.

Materiały pomocnicze:

  • Anna Pilch, Hermeneutyka jako metoda interpretowania tekstów poetyckich, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

  • Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.

  • Słownik terminów literackich, Warszawa 1995.

  • Słownik języka polskiego, Warszawa 2016.

  • Aleksander Wit Labuda, Metoda eksplikacji tekstu [w:] Lekcje czytania. Eksplikacje literackie, Wrocław 1999.
    Jacek Kolbuszewski, Tatry i górale w literaturze polskiej. Antologia, Wrocław 1992.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do podsumowania lekcji.