Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Sny impresjonistów. Melodia mgieł nocnych Kazimierza Przerwy‑Tetmajera
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje Melodię mgieł nocnych zgodnie z zasadami eksplikacji tekstu,
rozpoznaje środki artystycznego wyrazu zastosowane w wierszu Melodia mgieł nocnych i określa ich funkcję,
uzasadnia swoją tezę interpretacyjną wiersza Melodia mgieł nocnych oraz proponowany kontekst,
analizuje cechy młodopolskiej korespondencji sztuk na podstawie wiersza Melodia mgieł nocnych,
porządkuje wiadomości na temat funkcjonowania oniryzmu w literaturze od antyku do Młodej Polski,
analizuje budowę dźwiękową wiersza Melodia mgieł nocnych.
tworzy interpretację porównawczą wierszy: Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej, Melodia mgieł nocnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda eksplikacji tekstu.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
materiały potrzebne do realizacji wybranej formy przekładu intersemiotycznego.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Prowadzący wyświetla na tablicy temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada. Wyświetlanie na tablicy tematu lekcji zawartego w sekcji „Wprowadzenie”. Ustalenie celów lekcji i kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Dlaczego melodia mgieł nocnych? Następnie informuje uczniów, że celem ich pracy na lekcji jest szukanie uzasadnienia tytułu wiersza. Odpowiedzi muszą dotyczyć formy i treści tekstu. Uczniowie będą pracować w grupach. Celem każdej grupy jest zredagowanie wstępnej tezy interpretacyjnej wiersza Melodia mgieł nocnych i zapisanie jej na tablicy po to, aby oceniając pracę grup, można było odwoływać się do tezy i sprawdzać sposób jej uzasadniania. Nauczyciel ocenia tezy proponowane przez grupy, jeśli pojawiły się problemy związane z tym zadaniem, wyjaśnia i prosi uczniów o przeredagowanie.
3. Kształcenie postrzegania historii literatury i dziejów kultury jako procesu. Nauczyciel prosi, aby uczniowie na podstawie e‑materiału udzielili odpowiedzi na pytania związane z wierszem. Przykładowo: Jakie były okoliczności powstania utworu? Jaki wpływ na powstanie utworu ma biografia autora? Do jakiego typu liryki należy Melodia mgieł nocnych? Co o tym świadczy?
4. Kształcenie umiejętności analizowania i interpretowania utworów poetyckich. Uczniowie dzielą się na 4 osobowe grupy i pracują, wykorzystując elementy eksplikacji tekstu. Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega metoda, wskazuje te czynności związane z analizą wiersza Melodia mgieł nocnych, które już zostały na lekcji zrealizowane i są składowymi eksplikacji. Uczniowie:
wysłuchują umieszczonego w sekcji „Audiobook” nagrania wiersza w aktorskim wykonaniu;
poszukują w wierszu wszystkiego, co mogłoby stanowić przeszkodę w jego rozumieniu, wypisują ewentualne trudności językowe, rzeczowe i objaśniają je w sposób niezbędny do zrozumienia wiersza Melodia mgieł nocnych. Objaśnień szukają w dostępnych źródłach tradycyjnych i online;
dokonują wstępnej lektury tekstu; rozmawiają na temat jego myśli przewodniej, układu i tonacji; – szukają kontekstów, np. historycznoliterackich, filozoficznych, estetycznych oraz wynikających z własnego doświadczenia ucznia;
wskazują i nazywają środki poetyckiego wyrazu (poznają/przypominają przy pomocy nauczyciela synestezję) i określają ich funkcję;
zwracają uwagę na budowę dźwiękową wiersza Kazimierza‑Przerwy Tetmajera (podpowiedzi szukają w sekcji ,,Przeczytaj” w treści zatytułowanej Poezja zmysłów).
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie zapoznają się z filmem Sny impresjonistów, czytają wiersz Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej i w parach ustalają odpowiedź na pytanie: Czy poeta w podobny sposób wprowadził w nim poetykę snu jak w Melodii mgieł nocnych?. Uczniowie konfrontują swoje ustalenia i dzielą się uzasadnieniami z wybranymi osobami z klasy, zmieniają swoje miejsca, rozmawiają.
Interpretacja uogólniająca utworu. Uczniowie przygotowują/porządkują notatkę, która wynika z analizy wiersza, materiału dostępnego w sekcji ,,Przeczytaj” oraz z filmu. Celem notatki jest objaśnienie pierwszej części tematu lekcji: Sny impresjonistów. W notatce należy wyjaśnić/przypomnieć istotę oniryzmu i jego genezę.
Faza podsumowująca:
Przedstawiciele grup odpowiadają na zadane na początku lekcji pytanie: Dlaczego melodia mgieł nocnych? i zapisują na tablicy swoje odpowiedzi wynikające z analizy wiersza.
2. Na zakończenie lekcji nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania.
Praca domowa:
Wybierz jedną z tez interpretacyjnych, które pojawiły się na lekcji, i napisz interpretację wiersza Melodia mgieł nocnych, która tę tezę uzasadnia. W sposób funkcjonalny wykorzystaj wybrany kontekst, np. kulturowy, filozoficzny, biograficzny, egzystencjalny.
lub
2. Poszukaj w różnych źródłach – tradycyjnych i online, tekstów kultury, które mogą stanowić kontekst do analizy wiersza Melodia mgieł nocnych. Zaprezentuj swój wybór i uzasadnij jego funkcjonalność interpretacyjną.
Materiały pomocnicze:
Anna Pilch, Hermeneutyka jako metoda interpretowania tekstów poetyckich, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Słownik terminów literackich, Warszawa 1995.
Słownik języka polskiego, Warszawa 2016.
Aleksander Wit Labuda, Metoda eksplikacji tekstu [w:] Lekcje czytania. Eksplikacje literackie, Wrocław 1999.
Jacek Kolbuszewski, Tatry i górale w literaturze polskiej. Antologia, Wrocław 1992.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do podsumowania lekcji.