Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Kawecka |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Klasyfikacja oddziaływań i ich skutki |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, poziom rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 1) posługuje się prawem powszechnego ciążenia do opisu oddziaływania grawitacyjnego; wskazuje siłę grawitacji jako przyczynę spadania ciał; VII. Elektrostatyka. Uczeń: 2) oblicza wartość siły wzajemnego odziaływania ładunków stosując prawo Coulomba; XI. Fizyka atomowa. Uczeń: 2) opisuje dualizm korpuskularno‑falowy światła; stosuje pojęcie fotonu oraz jego energii. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | concept mapping / mind mapping – tworzenie i wykorzystywanie map pojęciowych / map myśli |
Metody nauczania: | Rozwiazywanie problemów, dyskusja. |
Formy zajęć: | praca w parach |
Środki dydaktyczne: | mapa pojęciowa „Klasyfikacja oddziaływań i ich skutki”, zestaw zadań interaktywnych |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „W jaki sposób wykorzystać prawo powszechnego ciążenia do opisu oddziaływania grawitacyjnego?”, „Jak obliczyć wartość siły wzajemnego oddziaływania ładunków?” „Model standardowy cząstek”, „Z jakich kwarków składa się proton, a z jakich neutron?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie: Pogadanka na temat ostatnich badań w Ośrodku Badań Jądrowych CERN i cząstki Higgsa. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy: - Jakie znasz rodzaje oddziaływań? Podaj przykłady. - Od czego zależy siła grawitacji? - Czy oddziaływania elektrostatyczne są podobne do oddziaływań grawitacyjnych? Uzasadnij odpowiedź. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 2‑osobowe (na przykład metodą losowania) i omawia sposób pracy z mapą pojęciową. Praca w parach:
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w parach przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań interaktywnych 4, 6 i 7. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, wspiera w realizacji zadania. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań interaktywnych 2, 3 i 5. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Mapa pojęciowa może być samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji do przypomnienia bądź powtórzenia klasyfikacji oddziaływań. |