Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Główne łowiska morskie oraz wielkość połowów na świecie.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy /klasa II/

Podstawa programowa

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).

Uczeń:

6) wyjaśnia rozmieszczenie głównych łowisk oraz dyskutuje na temat możliwości wykorzystania zasobów biologicznych morza i wód śródlądowych, rozwoju akwakultury w kontekście zachowania równowagi ekosystemów wodnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje miejsca występowania głównych łowisk na świecie,

  • wyjaśnia przyczyny występowania łowisk na świecie,

  • porównuje wielkości połowów w różnych krajach świata.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: miniwykład, pogadanka, JIGSAW, grafika interaktywna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, ewentualnie podręcznik

Materiały pomocnicze:

Wspólna w liczbach, prezentacja multimedialna, dostępna online: ec.europa.eu/fisheries/sites/fisheries/files/docs/body/pcp_pl.pdf

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, podaje temat i cele lekcji.

  • Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i wyjaśnia przebieg zajęć (na czym polega praca w grupach metodą JIGSAW) – każda grupa ma liczyć minimum 4 uczniów (może być więcej); otrzymuje kartę pracy z zadaniem do wykonania w określonym czasie (8‑10 minut).

Faza realizacyjna

  • Każda grupa pracuje nad swoim zadaniem, korzystają z podręcznika, e‑materiału – każdy uczeń w grupie ma być „ekspertem” w opracowywanym temacie. Uczniowie dyskutują, w jaki sposób przedstawić omawiane zagadnienie pozostałym osobom. Sporządzają notatkę w zeszycie.

Zadania dla grup: 1. – przyczyny występowania łowisk na świecie; 2 – główne łowiska na świecie (wskaż na mapie); 3 – kraje o największych połowach morskich – przyczyny tak dużych połowów; 4 – akwakultura a marikultura, kraje o dużym udziale akwakultury w połowach.

  • Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, w razie potrzeby pomaga im, wyjaśnia wątpliwości.

  • Po upływie określonego czasu uczniowie pierwszej grupy eksperckiej przesiadają się tak, aby każdy z jej członków znalazł się w pozostałych grupach jako ekspert w swoim temacie (takich uczniów może być po dwóch). Uczniowie przedstawiają kolegom z innych grup opracowane zadanie, pomagają stworzyć krótką notatkę (na wzór swojej).

  • Po upływie 5 minut nauczyciel prosi uczniów pierwszej grupy o powrót na swoje miejsca i podsumowuje przedstawione zadanie.

  • Następnie nauczyciel w ten sam sposób postępuje z kolejnymi grupami – za każdym razem krótko podsumowuje zagadnienie.

  • Każdy uczeń musi skorzystać z wiedzy innego ucznia i sam przekazać zdobytą w swojej grupie wiedzę pozostałym.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające stopień opanowania omawianych zagadnień.

  • Podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami. Ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.

  • Nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują polecenie z grafiki interaktywnej e‑materiału. Nauczyciel pyta o ewentualne trudności.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami (zagadnienia tematyczne i metoda pracy na lekcji).

Praca domowa

  • Wykonaj ćwiczenia z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Dane statystyczne z e‑materiału o połowach morskich można wykorzystać na lekcjach dotyczących źródeł informacji geograficznej – graficzne i kartograficzne metody przedstawiania informacji geograficznej oraz interpretowanie danych liczbowych przedstawionych w postaci tabeli [podstawa programowa I.2) i I.5) – zakres podstawowy].