Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wyznaczanie zbioru wartości funkcji na podstawie jej wykresu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł informacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza zbiór wartości funkcji, gdy funkcja jest opisana za pomocą wykresu
sprawdza, czy podana liczba może być wartością funkcji
udowadnia, że podana liczba jest elementem zbioru wartości funkcji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metaplan
niedokończone zdania
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie metodą „niedokończonych zdań”, przypominają poznane dotychczas wiadomości dotyczące funkcji i sposobów jej opisywania.
Przykłady zdań, które należy dokończyć:Funkcją liczbową nazywamy ...
Funkcję można opisywać za pomocą ...
Wykresem funkcji nazywamy zbiór punktów ...
Dziedzina funkcji to zbiór ...
Do zbioru wartości funkcji należą ...
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w pary i omawiają uzyskane informacje. Następnie, podzieleni na dwie grupy, określają sposoby wyznaczania zbioru wartości funkcji.
Uczniowie wspólnie tworzą metaplan zawierający sposoby określania zbioru wartości funkcji opisanej za pomocą wykresu.
Uczniowie oglądają film samouczek i rozwiązują wskazane polecenia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazując na mocne i słabe strony pracy uczniów.
Nauczyciel ocenia indywidualną pracę i zaangażowanie poszczególnych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Zadanie dla chętnych:
Funkcja opisana jest za pomocą wzoru , gdzie . Narysuj jej wykres i z wykresu odczytaj zbiór wartości.
Materiały pomocnicze:
Argumenty i wartości funkcjiArgumenty i wartości funkcji
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać film samouczek do pracy w parach lub w grupach. Uczniowie przygotowują swoje propozycje, a następnie prezentują je na forum klasy.