Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Hiszpania rozdarta. Wojna domowa 1936 - 1939
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje sytuację wewnętrzną w Hiszpanii po I wojnie światowej i wielkim kryzysie ekonomicznym;
opisuje podział społeczeństwa Hiszpanii i przyczyny wybuchu wojny domowej;
omawia przebieg wojny domowej i zaangażowanie innych państw europejskich oraz ochotników;
wyjaśnia symbolikę losów Guerniki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
metoda jigsaw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat zajęć, formułuje cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Nauczyciel poleca, by uczniowie w parach opracowali intuicyjnie swoje mapy myśli związane z hasłem „hiszpańska wojna domowa”. Wybrana osoba z danej pary przedstawia swoje propozycje, ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych odpowiedzi i uzupełniają je o swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do trzech. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupa 1 – Rozdarcie oraz Wybuch i początek konfliktu;
grupa 2 – Nacjonaliści i republikanie oraz Zbrojna neutralność;
grupa 3 – Po wojnie.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Na koniec chętne lub wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują odpowiedzi z koleżanką lub kolegą.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z mapą i wykonują w parach polecenie 2: „Podaj, w którym roku hiszpańskiej wojny domowej nacjonaliści zrobili największy postęp. Na podstawie informacji zawartych na mapie określ, dzięki czemu ten postęp był możliwy”. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź,
Nauczyciel czyta polecenie 3: „Oceń szanse obu stron konfliktu, biorąc pod uwagę tereny zajmowane w jego początkowym okresie”. Prosi uczniów o ustosunkowanie się do pytania i zaproponowanie odpowiedzi wraz z jej uzasadnieniem.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie rozwiązują wspólnie ćwiczenia 3, 4 i 5. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel wyznacza uczniom czas na przygotowanie się, a następnie ochotnik udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej i przedstawia swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi i dopowiada istotne informacje.
Nauczyciel wspomina, że w hiszpańskiej wojnie domowej walczyła rzesza ochotników z różnych części Europy i świata. Zadaje uczniom pytania: Pod jakimi hasłami walczyli? Co decydowało o tym, którą stronę wybierali ochotnicy? Dlaczego tak wielu ochotników opowiedziało się po stronie republikańskiej? Następuje krótka dyskusja.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Hiszpania rozdarta. Wojna domowa 1936 - 1939” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”: „W hiszpańskiej wojnie domowej brało udział wielu Polaków zarówno po stronie republikanów, jak i nacjonalistów, mimo że oficjalnie państwo polskie przyjęło postawę neutralną wobec konfliktu, a nawet karało utratą obywatelstwa tych, którzy nie podporządkowali się zakazowi służenia w obcej armii bez zezwolenia władz polskich. Do tych, którzy zdecydowali się udać do Hiszpanii, by wesprzeć siły rządowe, należeli Stanisław Matuszczak (po stronie sił republikańskich) i por. Ludwik Karol hr. Lubicz‑Orłowski (w obozie zwolenników gen. Franco). Wybierz jednego z nich i napisz w jego imieniu odezwę nawołującą Polaków do wzięcia udziału w hiszpańskiej wojnie domowej”.
Materiały pomocnicze:
Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1998.
E. Czapiewski, J. Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.
A. Beevor, Walka o Hiszpanię 1936‑1939. Pierwsze starcie totalitaryzmów, tłum. H. Szczerkowska, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne:
Cały e‑materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. Wtedy uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna” i przygotowują swoje propozycje odpowiedzi. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.