Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Odpowiedzialność Prezydenta RP

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje kwestię odpowiedzialności osób zajmujących wysokie stanowiska państwowe;

  • wyjaśnia różnice między odpowiedzialnością polityczną i konstytucyjną;

  • charakteryzuje zakres odpowiedzialności Prezydenta RP.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • metoda układanki;

  • analiza materiałów źródłowych;

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie zapoznają się z wypowiedzią Sørena Kierkegaarda zawartą we wprowadzeniu do e‑materiałów.

2. Dyskusja: Na czym polega aktualność słów dziewiętnastowiecznego filozofa? Czy politycy powinni ponosić odpowiedzialność za swoje działania? W jakim stopniu?

3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każdy zespół analizuje kwestię odpowiedzialności organów władzy w innym, opisanym w e‑materiale, aspekcie:

  • władza bez ograniczeń;

  • pierwsze ograniczenia;

  • odpowiedzialność w republice;

  • odpowiedzialność: za co i przed kim?

Uczniowie omawiają zagadnienie w grupach, upewniając się, że wszyscy jej członkowie dobrze je rozumieją.

Następnie uczniowie łączą się w nowe grupy w taki sposób, by w każdej z nich znalazła się przynajmniej jedna osoba z każdej z pierwotnych grup. W nowych grupach uczniowie wyjaśniają sobie wzajemnie to, co każdy z nich analizował w pierwotnych grupach.

2. Animacja. Uczniowie zapoznają się z pytaniami dołączonymi do multimedium (ćwiczenie 1), a następnie oglądają animację i wykonują zadanie. W razie potrzeby animację można obejrzeć dwukrotnie, by uczniowie mieli okazję uzupełnić/zweryfikować zanotowane odpowiedzi.

3. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania na forum. Pozostali uczniowie uzupełniają je i weryfikują ich poprawność.

4. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1‑4.

5. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 5‑8. Chętne/wybrane pary odczytują swoje rozwiązania, a pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel prosi uczniów, by podali słowa kluczowe („hasztagi”) dla omawianego tematu i zapisuje je na tablicy. Następnie uczniowie krótko wyjaśniają, dlaczego wybrane pojęcia są dla tematu istotne.

Praca domowa:

1. Prezydent RP odpowiedzialny przed Bogiem i historią czy przed Trybunałem Stanu? Rozważ wady i zalety każdej z tych form odpowiedzialności głowy państwa.

Materiały pomocnicze:

Søren KierkegaardAlbo‑albo.

Ustawa Zasadnicza Republiki Federalnej Niemiec z dnia 24.05.1949 r., biblioteka.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 17 marca 1921 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, biblioteka.sejm.gov.pl.

Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gpv.pl.

Marek Barański, Odpowiedzialność konstytucyjna w Rzeczypospolitej Polskiej, rebus.us.edu.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może być dla uczniów inspiracją do stworzenia własnej prezentacji multimedialnej nt. odpowiedzialności konstytucyjnej prezydena.