Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Zasady prawa administracyjnego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

8) odróżnia akty administracyjne od innego rodzaju dokumentów; rozpoznaje, kiedy decyzja administracyjna w Rzeczypospolitej Polskiej jest ważna;

9) wyjaśnia, jak odwołać się od decyzji organów administracyjnych; pisze odwołanie od decyzji administracyjnej;

10) przedstawia przebieg postępowania administracyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej; analizuje wzory zażaleń na postanowienia organów administracji oraz wzory skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Zakres rozszerzony

X. Kontrola władzy.

Uczeń:

8) wyjaśnia rolę sądownictwa administracyjnego w kontroli decyzji władz; przedstawia strukturę Naczelnego Sądu Administracyjnego i jego rolę w Rzeczypospolitej Polskiej.

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

2) wyjaśnia zasady hierarchiczności, spójności i zupełności w systemie prawnym oraz pojęcie luki prawnej; rozpoznaje rodzaje prawa (międzynarodowe, krajowe, miejscowe; prywatne, publiczne; materialne, formalne; cywilne, karne, administracyjne; pisane, niepisane).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje pojęcie prawa administracyjnego;

  • dowiaduje się, jakie są źródła prawa administracyjnego;

  • poddaje analizie pojęcie administracji publicznej i formy jej działania;

  • analizuje zasady postępowania administracyjnego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie:

  • odpowiadają w formie burzy mózgów odpowiadają na pytanie, co rozumieją pod pojęciem prawa administracyjnego;

  • próbują wskazać źródła tego prawa;

  • odpowiadają na pytanie, co to jest administracja publiczna;

  • próbują wskazać formy prawne jej działania;

  • odpowiadają na pytanie, co rozumieją pod pojęciem zasad prawa administracyjnego;

  • próbują wskazać przykłady takich zasad.

2. Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę (posłużą do przygotowania notatki z lekcji).

3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:

  • zakresu pojęcia prawa administracyjnego i jego źródeł;

  • czym jest administracja publiczna i jakie są formy prawne jej działania;

  • zasad prawa administracyjnego.

Na podstawie art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego w klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat zalet i wad obowiązku dochowania przez organy administracji publicznej zasady wysłuchania stron w postępowaniu administracyjnym.

1
Kodeks postępowania administracyjnego

Art. 10

§1. Organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

§2. Organy administracji publicznej mogą odstąpić od zasady określonej w §1 tylko w przypadkach, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną.

§3. Organ administracji publicznej obowiązany jest utrwalić w aktach sprawy, w drodze adnotacji, przyczyny odstąpienia od zasady określonej w §1.

cyt1 Źródło: Kodeks postępowania administracyjnego, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 15.06.2020 r.].

Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • prawa administracyjnego i jego źródeł;

  • administracji publicznej i prawnych form jej działania;

  • zasad prawa administracyjnego.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie interaktywnego quizu.

2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–8).

Materiały pomocnicze:

Kodeks postępowania administracyjnego, prawo.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o zasadach prawa administracyjnego.