Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Formy ochrony przyrody

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące oraz  technikum, klasa III, zakres podstawowy

PODSTAWA PROGRAMOWA

Cele kształcenia - wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna

1) Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.

2) Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce

2) Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.

7) Waloryzowanie zjawisk i procesów przyrodniczych oraz wartościowanie zachowań i działalności człowieka w środowisku geograficznym.

III. Kształtowanie postaw

1) Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.

2) Kształtowanie przekonanie o użyteczności edukacji geograficznej dla osobistego rozwoju człowieka oraz aktywności społecznej.

4) Docenianie znaczenia dóbr kultury i zasobów przyrody w życiu człowieka, rozumienie konieczności racjonalnego ich użytkowania i ochrony.

5) Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan i jakość środowiska geograficznego, kształtowania ładu przestrzennego oraz przyszły rozwój społeczno‑kulturowy i gospodarczy własnego regionu, Polski i świata.

Treści nauczania

XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.

Uczeń:

11) uzasadnia konieczność działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce, określa możliwości własnego zaangażowania w tym zakresie oraz przedstawia różne formy ochrony przyrody w Polsce i własnym regionie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • poznaje różne formy ochrony przyrody,

  • ocenia wpływ różnych czynników na ochronę środowiska,

  • ocenia efektywność współczesnych form ochrony przyrody.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna i praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

  • Boć J. Nowacki U., Samborska‑Boć E., Ochrona środowiska, Kolonia Limited, Wrocław 2008.

  • Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

  • Centralny Rejestr Form Ochrony Przyrody, www.crfop.gdos.gov.pl/CRFOP/ [dostęp online 09.10.2020].

PRZEBIEG LEKCJI

Na wcześniejszej lekcji uczniowie otrzymują polecenie zapoznania się z e‑materiałem.

Faza wprowadzająca

  1. Czynności organizacyjne i sprawdzenie zadania domowego (opcjonalnie).

  2. Przedstawienie przez nauczyciela celów lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prezentuje najważniejsze informacje zawarte w e‑materiale, zwraca też uwagę na terminy zawarte w słowniku pojęć.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na kilka mniejszych grup.

  3. Każdej grupie nauczyciel przydziela jedną formę ochrony przyrody. Na podstawie e‑materiału uczniowie omawiają otrzymane zagadnienie, starają się znaleźć przykłady formy ochrony przyrody inne niż wymienione w e‑materiale.

  4. Każda grupa przedstawia pozostałym uczniom daną formę ochrony przyrody. Po zakończeniu prezentacji uczniowie wskazują kolejne, znane im przykłady danej formy ochrony.

Faza podsumowująca

  1. Przypomnienie celów lekcji.

  2. Podsumowanie najważniejszych pojęć zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej trudności.

  3. Ocena aktywności i pracy na lekcji.

Praca domowa

  1. Wykonaj ćwiczenia zawarte w e‑materiale.

  2. Zredaguj pracę pisemną na temat form ochrony przyrody w województwie, w którym zlokalizowana jest twoja szkoła.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału z całego działu pt. „Zróżnicowanie krajobrazowe Polski”.