Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska

Przedmiot: biologia

Temat: Zlodowacenia a bioróżnorodność

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
2) wymienia główne czynniki geograficzne kształtujące różnorodność gatunkową i ekosystemową Ziemi (klimat, ukształtowanie powierzchni); podaje przykłady miejsc charakteryzujących się szczególnym bogactwem gatunkowym; wykazuje związek pomiędzy rozmieszczeniem biomów a warunkami klimatycznymi na kuli ziemskiej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVIII. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
3) przedstawia wpływ zlodowaceń na rozmieszczenie gatunków; podaje przykłady gatunków reliktowych jako dowód ewolucji świata żywego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcia: zlodowacenie, interglacjał, refugium;

  • wyjaśnia przebieg zlodowaceń;

  • charakteryzuje parametry refugiów;

  • przedstawia wpływ zlodowaceń na rozmieszczenie gatunków;

  • modeluje wpływ zlodowacenia na dystrybucję nasion różnych gatunków.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • IBSE – nauczanie przez dociekanie naukowe.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • modelowanie zjawisk przyrodniczych;

  • symulacja;

  • pogadanka;

  • interaktywne ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • modele kontynentów;

  • kuweta, folia aluminiowa, mała suszarka do włosów, plastelina, nasiona, kostki lodu.

Przed lekcją:

  1. Zainteresowani uczniowie zbierają nasiona różnych gatunków – drzew, roślin zielnych (mogą być przyprawy kuchenne) – i przynoszą na zajęcia. Wszyscy uczniowie zapoznają się przed lekcją z tekstem e‑materiału.

  2. Nauczyciel przygotowuje kartkę (wielkości kuwety) z konturami kontynentów.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat przebiegu zlodowacenia, sprawdzając u uczniów jego zrozumienie. Pyta np. „Kiedy i jak w Polsce przebiegało ostatnie zlodowacenie?”, „Co się wtedy działo z roślinami i zwierzętami?”, „Dlaczego refugia znajdowały się za górami?”, „Skąd wiemy, że zlodowacenie tak przebiegało?”. Odpowiada na pytania uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.

  2. Nauczyciel stawia problem badawczy: „W jaki sposób topnienie lodowca wpływało na dystrybucję nasion na kontynencie europejskim?”. Prosi uczniów o sformułowanie hipotez, z uwzględnieniem wielkości, ciężaru i kształtu nasion.

  3. Chętni uczniowie zapisują propozycje hipotez na tablicy.

  4. Nauczyciel objaśnia pracę na lekcji (dociekanie naukowe – stawianie hipotez, modelowanie zjawisk przyrodniczych, wyciąganie wniosków).

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi o dokończenie modelu kontynentów w okresie interglacjału: uczniowie odrysowują markerem na folii zarys Europy, w odpowiednich miejscach lepią z plasteliny góry i w miarę równomiernie rozkładają zmieszane nasiona, które przynieśli na zajęcia. Instrukcja symulacji w załączniku nr 1.

  2. Uczniowie umieszczają folię w kuwecie, którą lekko unoszą od strony „północy” (można podłożyć tekturkę lub kilkakrotnie złożoną kartkę; chodzi o to, by woda z topniejącego lodu spływała, ale niezbyt gwałtownie).

  3. Uczniowie w części „północnej” umieszczają garść kostek lodu (model lodowca) i czekają, aż lód się trochę rozpuści (można lekko podgrzać suszarką). Obserwują, jak woda przesuwa nasiona. Wyniki obserwacji zapisują w zeszytach, np. „ciężkie nasiona są przenoszone na mniejsze odległości niż lekkie”, „część nasion w górach pozostała na miejscu”.

  4. Jeśli czas pozwala, można modyfikować model: dokładać lód (zwiększyć zlodowacenie) lub suszyć suszarką od strony „południowej” i obserwować skutki.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w dyskusji formułują wnioski z obserwacji. Nauczyciel moderuje.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 7 i 8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 6.

Materiały pomocnicze:

R1ckkhrEZtcbo

Pobierz załącznik

Załącznik nr 1. Instrukcja (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 144.71 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez uczniów w ramach przygotowania się do lekcji. Można ją także wykorzystać, wykonując ćwiczenia, oraz jako podsumowanie.