Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Danuta Jyż‑Kuroś
Przedmiot: chemia
Temat: Witraże – emocje zatrzymane w szkle
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XI.Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
2) opisuje proces produkcji szkła; jego rodzaje, właściwości i zastosowania.
Zakres rozszerzony
XI.Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
2) opisuje proces produkcji szkła; jego rodzaje, właściwości i zastosowania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych,
technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porządkuje etapy tworzenia witrażu w kolejności ich wykonywania;
wymienia właściwości ołowiu pozwalające na zastosowanie tego pierwiastka w produkcji witraży;
wnioskuje na podstawie dróg wnikania ołowiu do organizmu, jak należy chronić małe dzieci przed szkodliwym wpływem tego pierwiastka na ich zdrowie.
Strategie nauczania:
konstruktywistyczna.
Metody i techniki nauczania:
analiza SWOT.
Formy pracy:
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda;
arkusz do analizy SWOT jak we wzorze – do skserowania dla każdej grupy:
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie informacji dotyczącej kosztorysu wykonania witrażu okiennego. Zaleca wyszukanie cenny: szkła, ołowiu, narzędzi potrzebnych do produkcji. Nie podaje dokładnych wytycznych dotyczących wyglądu i wielkości. Uczniowie samodzielnie mają wyszukać jak najwięcej informacji o kosztach i zadać sobie nawzajem możliwie najwięcej pytań odnośnie zagadnienia. Nauczyciel określa, że efektem wykonania zadania ma być szczegółowy kosztorys.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o podanie ogólnej ceny materiałów, które są potrzebne do wykonania ich projektu witrażu. Następnie uczniowie dobierają się w grupy na podstawie szacunkowego kosztu. Uczniowie, którzy wyliczyli podobny koszt pracują razem. Nauczyciel rozdaje każdej utworzonej grupie jeden arkusz do analizy SWOT.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel formułuje zadanie dla zespołu (treść może być na kartkach):
Jesteście właścicielami pracowni produkującej witraże. Wzięliście kredyt na rozpoczęcie działalności gospodarczej w wysokości 200 tysięcy. Miesięcznie rata kredytu wynosi z odsetkami 1500 złotych. Koszty utrzymania waszego miejsca pracy wynoszą 2000 złotych. Zaplanujcie, wykorzystując analizę SWOT wycenę wykonania pięciu witraży (dla prywatnego odbiorcy). Czas realizacji zamówienia dwa miesiące. Wielkość okien witrażowych to 2 metry na 0,5 metra. Pamiętajcie, aby w wycenie uwzględnić wszystkie etapy produkcji i potrzebne materiały. Efektem pracy ma być podjęcie decyzji biznesowej, dotyczącej przyjęcia zamówienia połączonej z analizą szans i zagrożeń dla Waszej firmy. Uczniowie w czasie pracy w grupach korzystają z kosztorysów przygotowanych przed lekcją, e‑materiału oraz informacji wyszukanych w Internecie. Ich zadaniem jest uzupełnienie arkusza i wyciągnięcie wniosków na podstawie konsekwencji przyjęcia zlecenia. Nauczyciel powinien monitorować pracę poszczególnych zespołów. Zwraca uwagę na wszystkie etapy produkcji witrażu. Uwzględnia potrzebne materiały i ich ilości. Pomaga przy prawidłowym zapisie w arkuszu do analizy SWOT. Przypomina o wynagrodzeniu, liczbie osób pracujących przy zamówieniu, kosztach transportu i montażu u klienta. Czas pracy 15 minut. Czas prezentacji maksymalnie trzy minuty. Grupa, która skończy pierwsza, od razu prezentuje swoją analizę. Zadaniem nauczyciela jest wykazanie wszystkich elementów nieuwzględnionych przez uczniów w analizie, a mających znaczenie dla powodzenia wykonania zlecenia i działalności firmy. Nauczyciel zapisuje te elementy na tablicy przy numerze grupy. Najlepiej wykona zadanie zespół, który uwzględni wszystkie/najwięcej czynników. Jeśli, któraś grupa zakończy pracę przed czasem wykonuje projekt witraża z medium bazowym.
Faza podsumowująca:
Uczniowie porównują braki w analizach poszczególnych grup i określają, czy mają one istotny wpływ na działalność firmy.
Uczniowie wykonują zadania dołączone do tematu jako formę utrwalenia wiadomości i umiejętności z lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel wyznacza każdemu uczniowi czas dwóch tygodni na samodzielne przygotowanie trzech projektów tego samego witraża przy użyciu medium bazowego. Zapisane/wydrukowane witraże mają zostać porównane przez ucznia, który wskazuje jeden z nich i uzasadnia dlaczego jest on najlepszy. Dla chętnych uczniów nauczyciel narzuca wnętrze, do którego dzieło jest przeznaczone:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium może być wykorzystane:
jak w scenariuszu;
na lekcji plastyki/techniki/zajęć artystycznych w celu wykonania i porównania różnych wersji tego samego witrażu;
do wykonania witraży prezentowanych na gazetkach szkolnych;
do wykonania prac na konkurs wewnątrzszkolny pt. „Witraże - emocje zatrzymane w szkle”.
Materiały pomocnicze:
Dodatkowe informacje na temat witraży dla ucznia i nauczyciela:
https://barwyszkla.pl
https://www.witraze.info/
https://muzeumwitrazu.pl