Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Keynes versus Hayek. Dwa spojrzenia na liberalizm w XX wieku

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

6) porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • objaśni poglądy Keynesavon Hayeka;

  • oceni realność wprowadzenia w życie teorii obu ekonomistów;

  • porówna idee i poglądy ekonomistów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • WebQuest.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć

2. Nauczyciel na poprzedniej lekcji dzieli klasę na dwie części. Jedną grupę uczniów prosi, aby przypomnieli sobie z historii, kiedy i w jakich okolicznościach społecznych narodził się liberalizm. Ich zadaniem jest również przygotowanie charakterystyki rozwoju gospodarki w XIX wieku. Zadaniem drugiej grupy jest przypomnienie sobie z podstaw przedsiębiorczości zasad cyklu koniunkturalnego.

3. Na początku lekcji, w ramach wprowadzenia, nauczyciel prosi przedstawicieli każdej z grup o krótkie scharakteryzowanie zadanych problemów.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, dobierając uczniów losowo. Każda z nich dostaje zadanie przygotowania z wykorzystaniem multimediów krótkich prezentacji na temat każdego z ekonomistów. Mają przygotować prezentację multimedialną z wyszczególnieniem 4 podstawowych tez każdej teorii.

2. Każda z grup przedstawia poglądy danego ekonomisty.

3. Nauczyciel po raz trzeci zmienia skład grup, na które podzielona została klasa, i przeprowadza dyskusję punktowaną na temat poglądów ekonomistów. Jedna grupa bierze udział w dyskusji, odwołując się do przygotowanej prezentacji i zadania domowego, druga grupa ocenia i punktuje dyskutujących.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel prosi jedną z osób, która punktowała dyskusję swoich kolegów, o podsumowanie. Prosi również 1–2 osoby o ustosunkowanie się do poglądów tego z ekonomistów, który bardziej je przekonał.

2. Podsumowując lekcję, nauczyciel prosi uczniów o wskazanie w polskiej polityce elementów teorii Keynesa lub Hayeka i dopasowanie ich do konkretnych działań lub polityków (partii politycznych).

3. Gdyby zabrakło czasu, nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie tego problemu w domu.

Praca domowa:

Ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Friedrich August von HayekDroga do zniewolenia, Arcana 2003.

Dawid R. Kamerschen, Richard B. McKenzie, Clark Nardinelli, Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ „Solidarność”, Warszawa 1989.

Jacek Tembinka, Węgiel skruszony żelazem, „Polityka” nr 5 (2994), 2015.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

W celu wykonania prezentacji można wykorzystać fragment audiobooka.