Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Mazur

Przedmiot: filozofia

Temat: Trzeci człowiek

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie klasy I liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Pojęcie filozofii. Uczeń:

5) wskazuje istotne cechy pytań filozoficznych: ogólność (abstrakcyjność), racjonalność, zorientowanie na to, co ostateczne lub najbardziej podstawowe.

VI. Filozofia Platona jako paradygmat metafizyki antynaturalistycznej. Uczeń:

1) wyjaśnia platońską teorię idei jako niematerialnych, niezmiennych i wiecznych wzorców dla zmiennych i czasowych rzeczy fizycznych oraz stosuje ją do wybranego sporu filozoficznego (np. sporu o to, czym są lub jak istnieją liczby).

VIII. Filozofia Arystotelesa jako próba pogodzenia dotychczasowych opozycji filozoficznych. Uczeń:

2) przedstawia teorię materii i formy jako próbę pogodzenia materializmu (naturalizmu) i platonizmu (antynaturalizmu);

3) próbuje odpowiedzieć na pytanie „kim jest człowiek?” oraz w jego kontekście wyjaśnia koncepcję człowieka jako jedności ciała i duszy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje teorię idei Platona w kontekście pytania o naturę człowieka;

  • krytycznie ocenia konsekwencje platońskiej teorii idei posługując się argumentem trzeciego człowieka;

  • odpowiada na pytanie „kim jest człowiek?” oraz w jego kontekście wyjaśnia koncepcję człowieka jako jedności ciała i duszy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza i interpretacja tekstów;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • mapa mentalna;

  • film;

  • burza mózgów.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Uczniowie formułują odpowiedź na pytanie: Kim jest człowiek?

  2. Prezentacja efektów pracy poszczególnych grup.

  3. Projekcja animacji: „Argument trzeciego człowieka, czyli pojedynek filozoficzny”.

  4. Po obejrzeniu filmu i wcześniejszym zapoznaniu się z tekstem głównym uczniowie za pomocą rysunku przedstawiają platońską teorię idei na przykładzie człowieka, a następnie odpowiadają na pytanie, na czym polega tkwiąca w niej sprzeczność.

  5. Uczniowie w czterech grupach tworzą mapę mentalną na temat koncepcji człowieka u Arystotelesa.

  6. Prezentacja efektów pracy poszczególnych grup.

  7. Realizacja zadań interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.:

  • Jakie poglądy na temat człowieka głosił Demokryt?

  • W jaki sposób Platon wyjaśnia naturę człowieka?

  • Kim według Arystotelsa jest człowiek?

Praca domowa

Na podstawie opracowanej podczas lekcji mapy mentalnej, przedstaw koncepcję człowieka według Arystotelesa.

Materiały pomocnicze:

Andrzej Marek Nowik, Koncepcja duszy człowieka w dziełach Arystotelesa, „Zarządzanie i Edukacja” 1998, nr 4/5, s. 259‑270.

Mirosława Czarnawska, Dwa podejścia do Platona, „Przegląd Filozoficzny” 1997, nr 3, s. 95‑105.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:

Uczniowie mogą zapoznać się z treścią animacji przed lekcją. Podczas zajęć dzielą się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi różnic w koncepcjach Platona i Arystotelesa.