Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Budowa i zasada działania światłowodu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | ISBE |
Metody nauczania | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, podsumowująca rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca grupowa |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | światłowód i wskaźnik laserowy |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Pierwszym celem, jak i kluczowym aspektem działań nauczyciela, jest wprowadzenie do tematu i zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np. opowiedzenie im o bardzo popularnym ostatnio Internecie światłowodowym. Uczeń, po takim wstępie, powinien wiedzieć, że nie uczy się o czymś, co jest oderwane od rzeczywistości. | |
Faza realizacyjna: | |
• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: – nauczyciel prezentuje uczniom zasadę działania światłowodu za pomocą wskaźnika laserowego, – uczniowie obserwują doświadczenie pokazane przez nauczyciela i wyciągają z niego wnioski, – nauczyciel przedstawia budowę światłowodu, – uczniowie zadają pytania, jeśli coś, co tłumaczy nauczyciel, jest niezrozumiałe, – uczniowie samodzielnie obliczają kąt graniczny dla światłowodu zbudowanego z płaszcza i rdzenia o określonych współczynnikach załamania. • Rekonstruowanie wiedzy uczniów poprzez samodzielne wykonanie zadań dołączonych do materiału. Nauczyciel wspólnie z uczniami sprawdza poprawność wykonania tych zadań. | |
Faza podsumowująca: | |
Przeprowadzenie rozmowy, podczas której uczniowie odpowiadają na krótkie pytania dotyczące materiału przedstawionego na bieżącej lekcji. | |
Praca domowa: | |
Zadaniem ucznia jest zapoznanie się z animacją dołączoną do materiału, a następnie – na jej podstawie – opisanie własnymi słowami zasady działania światłowodu. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Nauczyciel może zaprezentować uczniom animację w trakcie zajęć. Po jej obejrzeniu uczeń powinien samodzielnie spróbować wytłumaczyć zasadę działania światłowodów. |