Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Określanie nierówności z wartością bezwzględną na podstawie znanego jej zbioru rozwiązań
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
4) rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną, o stopniu trudności nie większym niż: , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza nierówność z wartością bezwzględną na podstawie znanego jej zbioru rozwiązań
doskonali umiejętności rozwiązywania nierówności z wartością bezwzględną
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
konkurs zadaniowy
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie podają przykłady przedziałów typu . Pozostali uczniowie podają nierówności z wartością bezwzględną, których rozwiązaniem jest dany przedział. Wybrani uczniowie komentują odpowiedzi kolegów i koleżanek.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.
Uczniowie w parach analizują przykłady z samouczka.
Nauczyciel sprawdza zrozumienie sposobów rozwiązania przykładów, wyjaśnia wątpliwości i odpowiada na pytania.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach rozwiązali polecenie 2.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem konsultują poprawność wykonania polecenia 2.
Uczniowie w grupach 4 osobowych uczestniczą w konkursie zadaniowym, polegającym na rozwiązaniu na czas ćwiczeń interaktywnych 1 – 6. Najszybsza grupa, która poprawnie rozwiązała wszystkie zadania wygrywa konkurs i jest nagrodzona przez nauczyciela oceną bardzo dobrą.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, jaki napotkali podczas rozwiązywania zadań.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu zadania 7 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wartość bezwzględna - definicjaWartość bezwzględna - definicja
Nierówności stopnia pierwszegoNierówności stopnia pierwszego
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może być wykorzystany przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.