Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Bilans zysków i strat wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.

Uczeń:

4) przedstawia przyczyny oraz pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej oraz procesów dezintegracyjnych na wybranych przykładach.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozumie istotę integracji w ramach Unii Europejskiej,

  • opisuje korzyści i straty płynące z integracji Polski z Unią Europejską,

  • odróżnia faktycznie korzyści i straty z postrzeganiem konsekwencji akcesji do Unii Europejskiej w opinii mieszkańców Polski.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: Blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna i praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

CBOS Komunikat z badań, 15 lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej, kwiecień 2019.

Fiszer J.M., Polska w Unii Europejskiej – sukcesy, porażki, zagrożenia i perspektywy, DOI: 10.26399/meip.1(64).2019.10/j.m.fiszer.

Konarzewska A., Członkostwo w Unii Europejskiej – korzyści dla Polski, Bezpieczeństwo narodowe, I‑II – 2008/7‑8.

Pawlas I., Bilans członkostwa Polski w Unii Europejskiej po dziesięciu latach – wybrane zagadnienia, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 272, 2016.

PRZEBIEG LEKCJI

Uczniowie zostają poproszeni o powtórzenie informacji na temat Unii Europejskiej oraz zapoznanie się z treścią niniejszej lekcji.

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel pyta uczniów o to, co w ich otoczeniu świadczy o fakcie, że Polska jest członkiem Unii Europejskiej. Uczniowie oceniają, czy są to zalety czy wady członkostwa. Odpowiedzi nauczyciel zapisuje na tablicy, a uczniowie w zeszytach.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zostają losowo przydzieleni do dwóch grup – zwolenników i przeciwników integracji Polski z Unią Europejską.

  • W grupach uczniowie przygotowują argumenty do dyskusji. W tym celu wykorzystują materiał multimedialny, treść lekcji i posiadaną wiedzę. W argumentacji należy skupić się na korzyściach i negatywnych skutkach integracji Polski z Unią Europejską. Należy zwrócić uwagę, aby uczniowie skorzystali też z tabel zawartych w ćwiczeniach i danych przedstawionych w materiale lekcji.

  • Następnie jedna osoba z grupy „zwolenników” przedstawia jeden argument, a „przeciwnicy” odpowiadają na niego. Potem przedstawiony zostaje argument „przeciwników”, a „zwolennicy” odpowiadają na niego. Dyskusja trwa do wyczerpania argumentów dwóch stron. Podczas dyskusji wszyscy uczniowie wykonują własne notatki w zeszycie.

  • Po zakończonej dyskusji nauczyciel wraca do zapisanych na tablicy informacji, uczniowie wspólnie oceniają poprawność wcześniejszych wskazań i uzupełniają notatki w zeszycie.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie najważniejszych pojęć zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które uczniom sprawiły najwięcej problemów.

  • Wystawienie ocen za pracę na lekcji.

Praca domowa

  • W ramach pracy domowej krótkoterminowej uczniowie indywidualnie przygotowują odpowiedzi do poleceń do materiału multimedialnego. W tym celu wykorzystują notatki z lekcji i informacje uzyskane w toku dyskusji.

  • W ramach pracy domowej długookresowej uczniowie w parach przygotowują postery nt. inwestycji finansowanych z funduszy Unii Europejskiej w najbliższym otoczeniu (miejscowości zamieszkania, miejscowości, w której zlokalizowana jest szkoła itp.).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału całego działu oraz podczas innych, zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących Unii Europejskiej. Część Przeczytaj oraz grafika interaktywna mogą zainspirować ucznia do własnych przemyśleń na temat zysków, strat oraz rozwoju państw po przystąpieniu do UE.