Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Terytoria zamorskie na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.

Uczeń:

1) posługuje się mapą podziału politycznego świata do analizy procesów społeczno‑ekonomicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia znaczenie terminu terytorium zamorskie,

  • wskazuje na mapie terytoria zamorskie poszczególnych krajów,

  • analizuje historię terytoriów zamorskich oraz wymienia wady i zalety społeczno‑ekonomiczne płynące z ich posiadania.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE, analiza SWOT

Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny, mapa ścienna (polityczna)

Materiały pomocnicze

Baraniak K., Terytorium, autonomia terytorialna i zwierzchnictwo terytorialne naukach politycznych, „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy” 2017, nr 1 (22), s. 171–183.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czym był kolonializm i dekolonizacja (krótka dyskusja).

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Nauczyciel prosi ochotników lub wybranych uczniów o odszukanie i wskazanie w atlasie geograficznym bądź na mapie ściennej terytoriów zależnych kolejnych państw wymienionych w tabeli w części „Przeczytaj”. Nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.

  • Uczniowie wspólnie z nauczycielem oglądają film edukacyjny. Uczniowie zostają poproszeni o sporządzanie w trakcie oglądania filmu notatek dotyczących ważniejszych treści bądź zapisywania dodatkowych pytań, na które może odpowiedzieć nauczyciel. Uczniowie pracują w grupach za pomocą metody SWOT. Opracowują zagadnienie dotyczące społeczno‑ekonomicznych aspektów związanych z posiadaniem terytoriów zależnych.

  • Wyznaczone osoby z poszczególnych grup omawiają rezultaty swojej pracy. Wspólna dyskusja.

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia zawarte w e‑materiale, nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie najważniejszych treści zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które uczniom sprawiły najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Nauczyciel dokonuje oceny pracy uczniów, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują prezentację (lub poster) na temat rozmieszczenia terytoriów zależnych na świecie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może zostać wykorzystany podczas powtórzenia materiału z całego działu „Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata” (zakres podstawowy: VII).