Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Działania polskich organizacji na rzecz ochrony przyrody w Polsce.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.

Uczeń:

11) uzasadnia konieczność działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce, określa możliwości własnego zaangażowania w tym zakresie oraz przedstawia różne formy ochrony przyrody w Polsce i własnym regionie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • zna przykłady organizacji działających na rzecz ochrony przyrody w Polsce,

  • omawia zakres działań, jakie podejmują organizacje ekologiczne,

  • ocenia rolę, jaką pełnią organizacje ekologiczne w Polsce,

  • uzasadnia korzyści wynikające z istnienia i funkcjonowania organizacji ekologicznych.

Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm

Metody nauczania: dyskusja, burza mózgów, mapa myśli, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału i wywiadem)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, kartki do losowania dla grup z nazwami polskich organizacji ekologicznych

Materiały pomocnicze

  • ochronaprzyrody.gdos.gov.pl/organizacje‑miedzynarodowe

  • ekologia.pl/wiedza/organizacje

  • ecoreactor.org/polskie‑fundacje‑ekologiczne

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do lekcji – prośba do uczniów o podanie znanych im przykładów polskich organizacji działających na rzecz ochrony przyrody.

  • Zapisanie podawanych nazw organizacji na tablicy, krótka dyskusja o roli, jaką pełnią.

  • Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z informacją zawartą w e‑materiale (Przeczytaj) na temat organizacji ekologicznych w Polsce. Nauczyciel prosi o wymienienie kilku innych organizacji tego typu.

  • Wprowadzenie terminów: organizacja non‑profit, NGO (e‑materiał).

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z wywiadem z działaczką ochrony przyrody ze Stowarzyszenia „Tilia”.

  • Na podstawie wywiadu uczniowie mają wypisać rolę, zadania i sukcesy organizacji ekologicznych w Polsce oraz odpowiedzieć sobie na pytanie: czy warto włączyć się osobiście w działalność organizacji ekologicznych?

  • Dyskusja na forum klasy dotycząca wypisanych elementów.

  • Uczniowie łączą się w grupy 4‑osobowe. Każda z grup losuje kartkę z nazwą polskiej organizacji działającej na rzecz ochrony przyrody w naszym kraju (można wybrać z listy w e‑materiale).

  • Każda z grup ma utworzyć mapę myśli dla wylosowanej organizacji w taki sposób, aby uzasadnić korzyści wynikające z istnienia i funkcjonowania tej organizacji ekologicznej.

  • Uczniowie mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji (dobrze byłoby, gdyby nauczyciel wcześniej zorientował się w dostępnych źródłach informacji dla poszczególnych organizacji, niektóre wydrukował czy zapisał adresy stron internetowych, aby trochę ułatwić pracę uczniom i nie dopuścić do sytuacji, że uczniowie o wylosowanej organizacji niewiele znajdą i nie będą mogli uzasadnić korzyści).

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup prezentują efekty pracy.

  • Dyskusja na forum klasy oceniająca rolę, jaką organizacje ekologiczne pełnią w Polsce.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń – uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.

  • Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i pomaga w ich rozwiązaniu.

  • Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, np. co im się najbardziej podobało, co było dla nich nową wiedzą, w jaki sposób mogą ją wykorzystać.

Praca domowa

  • Wskaż przykłady działań, które wybrana przez ciebie organizacja podejmowała na rzecz ochrony środowiska i ekologii w twoim regionie. Jakie skutki te działania przyniosły?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Grafika/prezentacja zawierająca fragmenty wywiadu może zostać wykorzystana podczas lekcji realizującej treść podstawy programowej XIII. 10 – zakres podstawowy (uczeń przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi).

  • Wywiad z działaczką ochrony przyrody może zostać wykorzystany jako wstęp do cyklu lekcji z zakresu rozszerzonego dotyczących problemów środowiskowych współczesnego świata (dział XVIII podstawy programowej – zakres rozszerzony).