Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jerzy Lechnio

Przedmiot: geografia

Temat: Analiza danych z użyciem narzędzi GIS

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Metody badań geograficznych i technologie geoinformacyjne: wywiady, badania ankietowe, analiza źródeł kartograficznych, wykorzystanie technologii informacyjno‑komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskania, tworzenia zbiorów, analizy i prezentacji danych przestrzennych. Uczeń:

3) stosuje wybrane metody kartograficzne do prezentacji cech ilościowych i jakościowych środowiska geograficznego i ich analizy z użyciem narzędzi GIS.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • definiuje podstawowe pojęcia z zakresu GIS,

  • posługuje się programem QGIS,

  • wykonuje analizy z wykorzystaniem narzędzi geoprzetwarzania.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach/grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, oprogramowanie QGIS, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze (dla nauczyciela)

  • Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., GIS – Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

  • Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.

  • Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008.

  • Werner P., Wprowadzenie do systemów informacji geograficznej, wyd. II, Wydawnictwo Jark, Warszawa 2004.

  • Szczepanek R., Systemy informacji przestrzennej z QGIS, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2017.

  • Iwańczak B., QGis. Tworzenie i analiza map, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2016.

Zasoby internetowe dotyczące tematyki GIS

  • Baza wiedzy. Dane do pobrania, gis‑support.pl [dostęp online: 27.05.2020].

  • Wykład z przedmiotu SIT, izdebski.edu.pl [dostęp online: 27.05.2020].

  • Materiały ćwiczeniowe w języku angielskim z zakresu QGIS, qgis.org [dostęp online: 27.05.2020].

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Krótkie omówienie (przypomnienie) i wprowadzenie w tematykę GIS oraz zaplanowanych ćwiczeń.

  • Przygotowanie niezbędnych danych.

Faza realizacyjna

  • Postawienie problemu badawczego związanego z wykonaniem ćwiczeń z e‑materiału.

  • Omówienie i praktyczne zapoznanie się z interfejsem QGIS.

  • Omówienie i prezentacja danych i narzędzi geoprzetwarzania według schematu w e‑materiale.

  • Zadaniem uczniów jest wykonanie poleceń z wykorzystaniem instrukcji z grafiki interaktywnej i e‑materiału. Nauczyciel udziela niezbędnych wyjaśnień.

  • Kilkuminutowa dyskusja. Uczniowie omawiają funkcjonalność stosowanych narzędzi, nauczyciel moderuje tok wypowiedzi.

  • Podsumowanie mające na celu wskazania korzyści i zalet wykorzystania narzędzi GIS w analizach danych geograficznych, ewentualne wykorzystanie grafiki interaktywnej i e‑materiału; nauczyciel może wykorzystać opracowaną przez siebie prezentację multimedialną.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez wykonanie ćwiczeń z części „Sprawdź się”.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa:

  • W formie notatki sporządź instrukcję przeprowadzenia zadania buforowania w wybranym przez siebie oprogramowaniu GIS.

Wskazówki metodyczne: sprawdzenie na przykładach poszczególnych funkcjonalności programu QGIS może odbywać się w grupach (np. jedna grupa sprawdza np. funkcję buforowanie, druga grupa sprawdza opcję przycinanie).