Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykorzystanie własności ciągu arytmetycznego w zadaniach na dowodzenie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VI. Ciągi. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;

3) w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący;

4) sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny lub geometryczny;

5) stosuje wzór na n–ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje wiadomości na temat ciągów arytmetycznych w zadaniach „na dowodzenie”

  • analizuje treść zadania i dobiera odpowiedni model, związany z ciągiem arytmetycznym, do rozwiązania zadania

  • prowadzi rozumowania, także kilkuetapowe, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • lekcja bez słów

  • grafitti

  • drzewo ewaluacji

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • kartony, mazaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Ta lekcja ma być lekcją, w czasie której ani nauczyciel, ani uczniowie nie używają słów.

  2. Zatem początkiem zajęć jest infografika, na podstawie której uczniowie ustalają (bez słów) temat i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z materiałami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”. Teraz łączą się w pary. Ich zadaniem jest udowodnienie twierdzeń zapisanych w ćwiczeniu 1 i ćwiczeniu 2 (uczniowie muszą nadal porozumiewać się bez słów).

  2. Uczniowie, którzy udowodnili któreś z twierdzeń mogą zapisać swój dowód na tablicy. Jeśli któraś z par ma inny sposób dowodzenia, też go zapisuje. Nauczyciel powinien tak stymulować pracę uczniów, aby na tablicy pojawiło się kilka różnych dowodów danego twierdzenia.

  3. Uczniowie nadal pracują w parach i rozwiązują ćwiczenia interaktywne.

  4. Podsumowaniem tej części zajęć powinno być sporządzenie, przez uczniów pracujących w czwórkach, grafitti obrazującego typy dowodzonych twierdzeń związanych z ciągiem arytmetycznym i sposoby ich dowodzenia.

Faza podsumowująca:

  1. Na gałęziach drzewa ewaluacji (drzewo przygotowuje wcześniej nauczyciel) uczniowie zapisują ukształtowane umiejętności. Pod drzewem ewentualne pytania, problemy, które im się nasunęły w czasie zajęć.

  2. Nauczyciel odpowiada na pytania uczniów (nadal bez słów), ocenia pracę par i grup.

Praca domowa:

Zadaniem ucznia jest wymyślenie i udowodnienie własnego twierdzenia dotyczącego ciągu arytmetycznego (twierdzenie może uczeń nazwać swoim nazwiskiem, np. twierdzenie Malinowskiego o sumie 4 wyrazów ciągu arytmetycznego).

Materiały pomocnicze:

Ciągi – własności ciągów arytmetycznychD11SU2yUMCiągi – własności ciągów arytmetycznych

Wskazówki metodyczne:

Infografika może być wykorzystana w czasie zajęć pokazujących różne sposoby dowodzenia twierdzeń matematycznych.