Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Absolutyzm oświecony. Rządy Marii Teresy i Józefa II
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje najważniejsze reformy Marii Teresy i Józefa II oraz tłumaczy, dlaczego nie wszystkim kojarzyły się one ze zmianami na dobre;
wyjaśnia, dlaczego w 1782 r. Pius VI jako pierwszy papież od ponad 200 lat opuścił Włochy, aby odwiedzić cesarza Józefa II w Wiedniu;
opisuje, kim był oświecony despota.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat lekcji i poleca, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem i celami zajęć. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupa 1 – Kryzys dynastyczny oraz Odwrócenie przymierzy i „cud domu brandenburskiego”,
grupa 2 – Porażki motorem zmian oraz Wspólne rządy,
grupa 3 – Kwestia chłopska oraz Państwo i Kościół,
grupa 4 – Absolutyzm oświecony.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca ze schematem interaktywnym. Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia 1: „Zapoznaj się z obrazem, a następnie skorzystaj z drzewa genealogicznego Marii Teresy Habsburg z treści tej lekcji i zidentyfikuj osoby w wieku powyżej pięciu lat, które znajdują się na obrazie. Sprawdź, czy miałeś/miałaś rację, najeżdżając na zaznaczone punkty”. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem, omawiając kolejno wykonane kroki.
Dalsza praca z multimedium. Nauczyciel czyta polecenie 2: „Wyjaśnij, jakie były cele polityki matrymonialnej Habsburgów” i poleca uczniom, aby wykonali je indywidualnie. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne 1–3 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 4–6, wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Europa i świat w epoce oświeconego absolutyzmu, red. J. Staszewski, Warszawa 1991.
S. Grodziski, Habsburgowie. Dzieje dynastii, Wrocław 1998.
H. Wereszycki, Historia Austrii, Wrocław 1986.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Schemat” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie. Cały materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.