Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Matematyczny opis fali |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | - długi na kilka metrów wąż lub sznur, |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Podstawowe pojęcia służące do opisu fali.” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel trzymając za koniec sznura wywołuje na nim kilka serii impulsów falowych. Luźny koniec sznura powinien leżeć na podłodze. Następnie pyta uczniów, od czego zależy wychylenie poszczególnych fragmentów sznura. Uczniowie odpowiadają na pytanie i uzasadniają odpowiedzi. Uczniowie odpowiadają na pytanie „z jaką funkcją kojarzy się wam kształt rozchodzącej się fali?”. | |
Faza realizacyjna: | |
1. Nauczyciel przy tablicy wyprowadza równanie fali. Rysuje na tablicy funkcję sinus. Następnie pyta uczniów, w jaki sposób uwzględnić w tej funkcji długość fali i zależność od czasu. Uczniowie w formie burzy mózgów wymieniają swoje pomysły, które nauczyciel zapisuje na tablicy. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe rozwiązanie. Następnie sprawdza wszystkie pomysły, odrzucając te, które nie są właściwe. 2. W celu przeanalizowania związku między parametrami fali a postacią równania fali, prezentowany jest film samouczek. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia równania fali uczniowie rozwiązują zadanie 2. i 3. z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 1., 4. i 6. z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być wykorzystany do samodzielnej pracy ucznia przy powtarzaniu i utrwalaniu wiadomości. |