Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Spór o dobrą edukację w starożytnych Atenach – Chmury Arystofanesa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Omówisz wpływ filozofii i nauczania sofistów na treść utworu Chmury Arystofanesa.
Przedstawisz zarys fabuły Chmur.
Objaśnisz satyryczną wymowę komedii.
Sformułujesz wniosek dotyczący sporów przedstawionych przez Arystofanesa.
Cele operacyjne. Uczeń:
zna wybrane utwory z literatury polskiej i światowej oraz potrafi mówić o nich, wykorzystując potrzebną terminologię;
świadomie odbiera utwory literackie i teksty kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
kształtuje system wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka;
rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu;
rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie informacji na temat metod edukacji, tradycyjnych i nowoczesnych. Na czym polegają? Jakie strategie i narzędzia są im właściwe? Jakie przynoszą efekty? Można podpowiedzieć uczniom, żeby dowiedzieli się, jak jest zorganizowany system edukacji w Finlandii, USA, Japonii oraz w innym wybranym kraju na świecie.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Pyta uczniów, co według nich oznacza określenie zawarte w temacie materiału: dobra edukacja. Uczniowie wypowiadają się na temat sposobów uczenia się i nauczania, odwołując się do swojego doświadczenia i informacji zebranych przed lekcją. Po zakończonej rozmowie wybrana lub chętna osoba podsumowuje tę część zajęć.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie pracują indywidualnie, odsłuchując audiobook i wykonując do niego polecenia: określają przedmiot sporu między rozmówcami, rozpoznają racje obu stron i nazywają je.
Praca z tekstem. Lektura treści sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie przypominają sobie z lekcji historii, jak funkcjonowały greckie poleis, w jaki sposób podejmowano decyzje, kim byli demagodzy. Warto również przedstawić szerzej postać Sokratesa i sofistów, wyjaśnić, czym różniły się ich metody. W tym celu można się odwołać do stosownych e‑materiałów z filozofii. Należy zwrócić uwagę uczniów, że w sztuce Arystofanesa Sokrates jest zaliczany w poczet sofistów, co nie było prawdą.
Odczytanie fragmentu sztuki w sekcji „Przeczytaj” z podziałem na role. Uczniowie określają cechy, które zostały ośmieszone w tym fragmencie. Następnie ponownie przechodzą do zakładki „Audiobook” i wykonują drugie polecenie: określają mówcę Sprawiedliwego i Niesprawiedliwego.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie w parach rozwiązują zadania od 1 do 4, następnie na forum klasy ćwiczenia 5 i 6. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przypomina uczniom wnioski z rozmowy na początku lekcji. Prosi uczniów, by spróbowali ocenić stanowisko Arystofanesa: co tak naprawdę wyśmiewa w swojej komedii i jakich metod kształcenia jest zwolennikiem.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Ćwiczenia 7 i 8 w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Yvonne Borowski, Słowo i język w komedii arystofanejskiej, w:„Collectanea Philologica”, 11/2008.
Janina Ławińska‑Tyszkowska, Demokracja ateńska i jej wielki prześmiewca, w: Arystofanes, Komedie, t. 1: Acharnejczycy, Rycerze, Chmury, Osy, Pokój, Warszawa 2001.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.