Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Cechy i rodzaje źródeł energii elektrycznej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
7) posługuje się pojęciami oporu wewnętrznego i siły elektromotorycznej jako cechami źródła.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. określi cechy i rodzaje źródeł napięcia,

  2. wyjaśni, jaką rolę pełni źródło napięcia w obwodzie elektrycznym,

  3. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań pojęciowych i rachunkowych.

Strategie nauczania

strategia kształcenia wyprzedzającego

Metody nauczania

wykład problemowy

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach

Środki dydaktyczne:

grafika interaktywna, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Cechy źródła napięcia”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów: wg części „Czy to nie ciekawe?” Jakie źródła napięcia dostrzegacie wokół siebie? Jakie rodzaje źródeł znacie (źródła chemiczne, prądnice, fotoelektryczne, termoelektryczne, prądu stałego, zmiennego)?
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prowadzi wykład wg części „Warto przeczytać”. Wykład ma charakter podsumowania zdobytych wiadomości i ich uzupełnienia. Omawiając każde z zagadnień, nauczyciel zadaje pytanie i prosi, by to uczniowie podali wymagane informacje i rozwiązali stawiane przed nimi problemy.
Uczniowie jednocześnie przeglądają grafikę interaktywną, co pomaga im uporządkować wiadomości zawarte w wykładzie nauczyciela.
Po skończeniu wykładu i wyjaśnianiu wątpliwości, uczniowie przystępują w parach do rozwiazywania zadań. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może być także wykorzystana jako pomoc w przygotowaniu się do lekcji prowadzonej metodą odwróconej klasy.