Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Grażyna Kiełczykowska

Przedmiot: Matematyka

Temat zajęć: Przekroje w ostrosłupie prawidłowym sześciokątnym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Zakres rozszerzony. Uczeń:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza pole i obwód przekrojów ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,

  • wykorzystuje zależności pomiędzy odcinkami ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,

  • oblicza pole i objętość ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,

  • wykorzystuje trygonometrię w zadaniach.

Strategie i metody nauczania:

  • konstruktywizm,

  • dyskusja,

  • pogadanka z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej w pracowni komputerowej. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie przypominają sobie, co to jest przekrój ostrosłupa.

  2. Uczniowie zastanawiają się nad różnymi możliwościami przecięcia ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego.

  3. Nauczyciel prosi o zastanowienie się, jak policzyć pole przekroju.

  4. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby otworzyli aplet, który znajduje się w medium bazowym i poruszali suwakami. Pyta ich, jak zmienia się kształt przekroju ostrosłupa.

  2. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie 2 i 3.

  3. Rozwiązują zadania z przykładów, wspólnie omawiają wyniki, analizują sposób rozwiązania.

  4. Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

Praca domowa

  • Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel można wykorzystać aplet do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy metody klasy odwróconej.