Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Przekroje w ostrosłupie prawidłowym sześciokątnym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Zakres rozszerzony. Uczeń:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza pole i obwód przekrojów ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,
wykorzystuje zależności pomiędzy odcinkami ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,
oblicza pole i objętość ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,
wykorzystuje trygonometrię w zadaniach.
Strategie i metody nauczania:
konstruktywizm,
dyskusja,
pogadanka z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej w pracowni komputerowej. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie przypominają sobie, co to jest przekrój ostrosłupa.
Uczniowie zastanawiają się nad różnymi możliwościami przecięcia ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego.
Nauczyciel prosi o zastanowienie się, jak policzyć pole przekroju.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby otworzyli aplet, który znajduje się w medium bazowym i poruszali suwakami. Pyta ich, jak zmienia się kształt przekroju ostrosłupa.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie 2 i 3.
Rozwiązują zadania z przykładów, wspólnie omawiają wyniki, analizują sposób rozwiązania.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel można wykorzystać aplet do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy metody klasy odwróconej.