Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Określanie położenia obrazu na podstawie równania soczewki |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | ISBE |
Metody nauczania | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, podsumowująca rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | dyskusja grupowa, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik, soczewka skupiająca i rozpraszająca, laser, zestaw do prezentacji doświadczeń z optyki |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Pierwszym celem, jak i kluczowym aspektem działań nauczyciela, jest wprowadzenie do tematu i zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np. opowiedzenie im o tym, gdzie w otaczającej ich rzeczywistości mogą mieć do czynienia z soczewkami – pokazanie kilku przykładów w klasie (np. soczewki okularowe uczniów itp.). Uczeń, po takim wstępie, powinien wiedzieć, że nie uczy się o czymś, co jest oderwane od rzeczywistości. | |
Faza realizacyjna: | |
• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: – nauczyciel przypomina uczniom, czym jest soczewka, podaje wielkości opisujące soczewki i zależności między nimi, – uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące niejasnych kwestii, – nauczyciel wyprowadza na tablicy równanie soczewki z zależności trygonometrycznych, a następnie omawia je dokładnie. • Rekonstruowanie wiedzy uczniów poprzez wspólne wykonanie zadań dołączonych do materiału: – uczniowie wykonują wspólnie z nauczycielem na tablicy zadania nr 4 i 6 z zestawu ćwiczeń, – uczniowie wykonują samodzielnie zadanie 7, – nauczyciel omawia na tablicy rozwiązanie zadania 7. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przypomina uczniom najważniejsze informacje z lekcji. Następnie przeprowadza z uczniami rozmowę, w trakcie której uczniowie zadają pytania dotyczące niejasnych kwestii, a następnie odpowiadają na krótkie pytania nauczyciela dotyczące materiału przedstawionego na bieżącej lekcji. | |
Praca domowa: | |
W celu utrwalenia wiadomości, wykonanie zadań 1‑3, 5 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Uczniowie mogą zapoznać się w domu z załączonym do materiału filmem samouczkiem, przed lub po lekcji. |