Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Myślenie jako źródło pewności

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Pojęcie filozofii. Uczeń:
2) wymienia i charakteryzuje ważniejsze dyscypliny filozofii: metafizyka (ontologia), epistemologia, etyka, filozofia przyrody, antropologia filozoficzna, teologia filozoficzna, filozofia piękna i sztuki (estetyka), filozofia polityki;
5) wskazuje istotne cechy pytań filozoficznych: ogólność (abstrakcyjność), racjonalność, zorientowanie na to, co ostateczne lub najbardziej podstawowe.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • poznaje różne rodzaje myślenia: potoczne, naukowe, filozoficzne;

  • przygotowuje mapę myśli na temat rodzajów myślenia;

  • porównuje interpretacje pewności w myśleniu potocznym, naukowym i filozoficznym;

  • anlizuje kwestię pewności w różnych tekstach kultury;

  • dokonuje autowelaucji na zakończenie lekcji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, po wyświetleniu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat.

Faza realizacyjna:

  1. Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracowali wspólnie z wykorzystniem metody burzy mózgów (jeśli jest to potrzebne, wyjaśnia jej zasady). Następnie zapisuje na tablicy pytanie związane z tematem lekcji: Co odróżnia od siebie myślenie potoczne, myślenie naukowe i myślenie filozoficzne? W fazie twórczej uczniowie po kolei zapisują swoje propozycje na tablicy, a potem następuje wspólna weryfikacja pomysłów.. Prowadzący wspólnie z uczniami porządkuje informacje zapisane na tablicy i układa z nich mapę myśli.

  2. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 1. Następnie ochotnicy prezentują rozwiązanie zadania.

  3. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest pewność w rozumowaniu. Następnie poleca im przejść do sekcji „Schemat” i zapoznać się z nim. Podczas tego zadania uczniowie mogą pytać nauczyciela o kwestie, które nie są dla nich wystarczająco jasne.

  4. Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie nr 1 z sekcji „Schemat”. Wskazane osoby odczytują swoje odpowiedzi na forum klasy. Następnie w parach realizują ćwiczenie nr 7 z sekcji „Sprawdź się”. Ochotnicy prezentują wyniki pracy.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania zajęć nauczyciel prosi uczniów, żeby ponownie przyjrzeli się mapie myśli, przygotowanej na początku lekcji, i określili, jakie treści można byłoby na nią jeszcze wpisać.

  2. Prowadzący prosi, żeby uczniowie dokończyli następujące zdania: Na dzisiejszej lekcji łatwe było dla mnie... oraz Na dzisiejszej lekcji pewną trudność sprawiło mi...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5.

Materiały pomocnicze:

  • Hołówka T., Myślenie potoczne: heterogeniczność zdrowego rozsądku, Warszawa 1986.

  • Argumentacja, myślenie, działanie, red. J. Maciaszek, R. Kleszcz, Łódź 2016.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.