| |
| |
| Korzyści płynące z energetyki jądrowej |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; 16) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii. XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 10) opisuje zasadę działania elektrowni jądrowej oraz wymienia korzyści i niebezpieczeństwa płynące z energetyki jądrowej. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 16) opisuje zasadę działania elektrowni jądrowej oraz wymienia korzyści i niebezpieczeństwa płynące z energetyki jądrowej. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisuje korzyści i zagrożenia płynące z energetyki jądrowej;
ocenia wpływ energetyki jądrowej na klimat i środowisko naturalne;
wskazuje i ocenia argumenty przemawiające za i przeciw budowie elektrowni jądrowej w Polsce.
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
|
Nauczyciel wprowadza zagadnienie energetyki jądrowej w Polsce zarysowując historię polskiego programu jądrowego, zgodnie z fazą wprowadzającą e‑materiału. |
|
Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy, których zadaniem jest przeprowadzenie debaty nad sensownością budowy elektrowni jądrowej w Polsce. Pierwsza z grup ma za zadanie przed lekcją zapoznać się z tekstem oraz grafiką interaktywną z tego materiału. Druga grupa zapoznaje się z materiałem „Zagrożenia płynące z energetyki jądrowej”. Uczniom sprawnie władającym językiem angielskim można polecić dostępną w sieci lekturę uzupełniającą: Mark‑Tiele Westra, Simon Kuyvenhoven Energy, Powering Your World, FOM - institute for Plasma physics Rijnhuizen, the Netherlands, 2002. Pozostałym uczniom można polecić: https://www.ncbj.gov.pl/deis/materialy‑edukacyjne (broszury Energetyka jądrowa). Uczniowie przeprowadzają rozmowę dotyczącą planów budowy elektrowni jądrowej w Polsce w formie debaty oksfordzkiej. Postawioną tezą jest stwierdzenie, że Polska powinna zbudować elektrownię jądrową. Nauczyciel może moderować dyskusję tak, aby zostały poruszone najważniejsze wątki. Warto poświęć szczególną uwagę aspektom związanym z globalnym ociepleniem i koniecznością drastycznych redukcji emisji COIndeks dolny 22 oraz powierzchniami zajmowanymi przez różne typy elektrowni, zgodnie z tabelą w części „Warto przeczytać”. Drugim ważnym aspektem jest wpływ energetyki jądrowej na środowisko w kontekście odpadów z elektrowni oraz potencjalne ryzyko związane z awarią. |
|
Wzorem tradycyjnej formuły debaty oksfordzkiej uczniowie głosują za lub przeciw postawionej tezie. Nauczyciel ocenia przygotowanie uczniów i ich zrozumienie problemu. |
|
|
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów w czasie lekcji. |