Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Wyznaczanie kąta granicznego w oparciu o prawo załamania światła |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | IBSE |
Metody nauczania | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, podsumowująca rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | dyskusja grupowa,praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Pierwszym celem, jak i kluczowym aspektem działań nauczyciela, jest wprowadzenie do tematu i zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np. opowiedzenie im o tym, gdzie w przyrodzie mogą spotkać się ze zjawiskiem całkowitego wewnętrznego odbicia światła. Uczeń, po takim wstępie, powinien wiedzieć, że nie uczy się o czymś, co jest oderwane od rzeczywistości. | |
Faza realizacyjna: | |
• Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: – nauczyciel mówi uczniom o tym, że światło propagując się w ośrodku o większym bezwzględnym współczynniku załamania dotrze do ośrodka, dla którego ten współczynnik jest mniejszy, może pozostać w ośrodku pierwszym – podkreśla, iż zależy to od kąta padania, – nauczyciel prosi uczniów o wymyślenie sytuacji granicznej dla wyżej wymienionego przypadku i zapisanie prawa załamania, – uczniowie zapisują prawo załamania dla sytuacji granicznej, – każdy uczeń (indywidualnie) zapisuje w zeszycie przekształcenie powyższego równania tak, by wyznaczyć z niego kąt padania, – nauczyciel, po tym jak uczniowie ukończą zadanie, prosi jednego z nich, by wykonał przekształcenie na tablicy, – jeden z uczniów wykonuje na tablicy zadane działanie matematyczne, pozostali sprawdzają poprawność wykonania zadania, – nauczyciel sprawdza, czy uczeń wykonał prawidłowo zadanie, poprawiając ewentualne błędy. • Rekonstruowanie wiedzy uczniów poprzez wspólne wykonanie dołączonych do materiału ośmiu zadań sprawdzających. | |
Faza podsumowująca: | |
Przeprowadzenie rozmowy, podczas której uczniowie będą odpowiadali na krótkie pytania dotyczące materiału przedstawionego na bieżącej lekcji. | |
Praca domowa: | |
Ponowne zapoznanie się uczniów z filmem‑samouczkiem w celu utrwalenia omawianych zagadnień. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Jeśli w sali lekcyjnej znajduje się tablica multimedialna lub rzutnik, film samouczek może być obejrzany w trakcie zajęć. Po jego obejrzeniu uczniowie powinni samodzielnie spróbować wykonać podobne zadanie. Mogą w tym celu samodzielnie zaproponować modyfikację jego treści. |