Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Dariusz Aksamit

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jakich pojęć należy używać, aby opisać ruch obrotowy bryły sztywnej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.

III. Mechaniki bryły sztywnej. Uczeń:
2) stosuje pojęcie bryły sztywnej; opisuje ruch obrotowy bryły sztywnej wokół osi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymienia pojęcia używane do opisu ruchu obrotowego bryły sztywnej.

  2. stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych przykładów.

Strategie i metody nauczania:

- Strategia Kształcenia Wyprzedzającego,
- Strategia eksperymentalno‑obserwacyjna.

Formy zajęć:

- praca indywidualna,
- praca grupowa.

Środki dydaktyczne:

Komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym.

Materiały pomocnicze

wiatrak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel prezentuje uczniom obracający się obiekt (może to być gramofon, jeśli ma do niego dostęp, ale również wiertło wiertarki, mikser, wiatrak) i zadaje pytanie jakie są istotne parametry, jakimi należy opisać ten ruch. Nauczyciel porządkuje i zapisuje odpowiedzi uczniów na tablicy (kąt, prędkość kątowa, przyspieszenie kątowe). Następnie nauczyciel pyta uczniów o relacje między tymi wielkościami – i prosi o nagranie telefonem komórkowym filmu obracającego się obiektu (np. wiatraka).

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów lub sam odtwarza nagrany film w zwolnionym tempie, śledząc ruch poszczególnych punktów wirnika (lub innego obracającego się obiektu), sprawdzając wyprowadzone wcześniej relacje – prędkość kątowa każdego z punktów bryły sztywnej jest taka sama, ale prędkość liniowa zależy od odległości od osi obrotu.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie zadań 1‑6 z niniejszego e‑materiału w podgrupach i wspólne przedyskutowanie odpowiedzi. Na koniec nauczyciel prezentuje uczniom grafikę interaktywną dla utrwalenia nowych wiadomości.

Praca domowa:

Rozwiązanie zadań, będących częścią tego e‑materiału, których nie rozwiązano w trakcie lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Medium może być wykorzystane na początku lekcji w celu sprowokowania do dyskusji lub po lekcji w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości przez uczniów.