Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak stała dielektryczna wpływa na natężenie pola w kondensatorze i jego pojemność?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
12) opisuje polaryzację dielektryków w polu zewnętrznym i ich wpływ na pojemność kondensatora; oblicza pojemność kondensatora, uwzględniając stałą dielektryczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. tłumaczy, czym jest stała dielektryczna,

  2. analizuje, w jaki sposób umieszczenie dielektryka między okładkami kondensatora wpływa na natężenie pola,

  3. określa, w jaki sposób umieszczenie dielektryka między okładkami kondensatora wpływa na jego pojemność.

Strategie nauczania

blended‑learning

Metody nauczania

nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

film samouczek, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań czy uczniowie wiedzą czym jest dielektryk, kondensator, pojemność elektryczna i natężenie pola elektrycznego? Czy uczniowie potrafią podać jednostki natężenia pola elektrycznego i pojemności elektrycznej? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki.
Nauczyciel zadając pytania, jak w części „Czy to nie ciekawe?”, ustala z uczniami cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. Nauczyciel demonstruje, jak wygląda kondensator, pokazuje również dowolną pytkę elektroniczną i prosi uczniów o wskazanie znajdujących się na niej kondensatorów. 
Uczniowie oglądają film samouczek. Po filmie ponownie nauczyciel sprawdza czy uczniowie maja jakieś pytania związane z filmem, klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły. Jeśli zajdzie taka potrzeba uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub filmu.

Nauczyciel omawia, jak energia zgromadzona w naładowanym kondensatorze próżniowym zmienia się wraz z wsunięciem dielektryka, jeśli kondensator jest izolowany i nie zmienia się zgromadzony na nim ładunek oraz kiedy kondensator pozostaje podłączony do akumulatora i nie zmienia się różnica potencjałów między okładkami. Uczniowie mają za zadanie udowodnić, że dla danego dielektryka maksymalna energia, jaka może się zgromadzić w kondensatorze płaskim, jest wprost proporcjonalna do objętości dielektryka.

Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dzielą się na 4 grupy.
Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania „na forum klasy”.
Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.
Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów do zadań, które sprawiły im największą trudność nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, z którymi uczniowie mieli problemy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane przed lekcją jako wprowadzenie do niej lub po lekcji w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości.