Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Czym ruch obrotowy różni się od ruchu postępowego? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; III. Mechanika bryły sztywnej. Uczeń: 2) stosuje pojęcie bryły sztywnej; opisuje ruch obrotowy bryły sztywnej wokół osi. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | Strategia eksperymentalno‑obserwacyjna. |
Formy zajęć: | - praca indywidualna, |
Środki dydaktyczne: | - komputer i projektor, |
Materiały pomocnicze: | Film ilustrujący działanie wahadła Oberbecka, z niniejszego e‑materiału. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prezentuje eksperyment, w którym walec stacza się po równi pochyłej. Nauczyciel przypomina równania ruchu opisujące ruch postępowy i ruch obrotowy. Uczniowie powtarzają eksperyment w parach, korzystając z długopisu o okrągłym przekroju jako walca i powierzchni zeszytu w twardej oprawie jako równi pochyłej. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie wykonując eksperyment mają zaobserwować przy jakim kącie walec zaczyna się toczyć, a następnie przy jak dużym nachyleniu wciąż toczy się bez poślizgu. Na koniec mają znaleźć kąt, przy którym walec zaczyna się ślizgać. W doświadczeniu można wykorzystać telefon komórkowy i nagrać film w zwolnionym tempie, aby łatwiej zaobserwować, czy toczenie odbywa się z poślizgiem czy bez. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i prowadzi dyskusję grupową na temat wniosków – kiedy środek masy poruszał się najszybciej i kiedy spełniona jest relacja . | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie oglądają film edukacyjny. Nauczyciel razem z uczniami podsumowują wiadomości na temat zależności ruchu postępowego i obrotowego. Nauczyciel rozwiązuje na tablicy zadanie 5 i 6, pozostałe zadaje jako pracę domową. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadań z części „Sprawdź się”, których nie rozwiązano w trakcie lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film można również odtworzyć na początku lekcji, może być też wykorzystany przez uczniów w domu do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |